ادعا درباره امحای اسناد جنگ/ پای یک زن به پژوهش نظامی باز شد

مریم لطیفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در کتاب «اندیمشک در جنگ ایران و عراق» سعی کرده‌ام که تمام زوایای اثرگذاری جنگ‌ تحمیلی بر شهر اندیمشک را به صورت مستند مدنظر قرار دهم.

وی ادامه داد: بخش اول کتاب به معرفی ویژگی‌های جغرافیایی اندیمشک، تاریخ و بافت جمعیتی و اجتماعی آن و ظرفیت‌های اقتصادی اندیمشک اختصاص دارد.

این بانوی نویسنده جنگ ادامه داد: علل و زمینه‌های وقوع جنگ ایران و عراق و وضعیت اندیمشک در روزهای آغاز جنگ در شرق کرخه، بخش‌ بعدی کتاب «اندیمشک در جنگ ایران و عراق» را شکل داده و حوادثی همچون وقوع طولانی‌ترین بمباران ۸ سال جنگ ایران و عراق در اندیمشک مرور شده‌اند. اندیمشک روز چهارم آذر سال ۱۳۶۵، یک ساعت و ۴۵ دقیقه توسط ۵۲ فروند هواپیمای جنگنده عراقی بمباران شده است.

لطیفی ادامه داد: نقش گردان‌های والفجر، قائم (عج) و حمزه اندیمشک در جنگ و همچنین تاریخچه تشکیل مراکز نظامی این شهر، بر اساس تاریخ‌شفاهی و اسناد برای اولین در کتاب «اندیمشک در جنگ ایران و عراق» بیان شده‌اند. در بخش‌های پایانی این کتاب نیز فعالیت‌های نهادهایی مانند ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، آموزش و پرورش و راه‌آهن اندیمشک قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به دشواری‌های تدوین کتاب‌های پژوهشی جنگ خاطرنشان کرد: برخی از اسناد در دسترس نبودند که مجبور شدیم خلا آن‌ها را با تاریخ‌شفاهی و گفتگو با فرماندهان و شاهدان وقایع پر کنیم. متاسفانه بعضی از نهادهای نظامی هم اسنادشان را به ما ندادند و برخی از نهادها و ادارات دولتی هم می‌گفتند که مدارک دوران جنگ امحا شده‌اند که در نهایت، صحت و سقم این ادعا مشخص نشد.

کتاب «اندیمشک در جنگ ایران و عراق» به زودی توسط موسسه فرهنگی ـ هنری طلوع غدیر جنوب منتشر خواهد شد. تاکنون هیچ‌یک از بانوان نویسنده دفاع ‌مقدس، وارد حوزه پژوهش نظامی جنگ نشده‌اند و شاید بتوان گفت که مریم لطیفی، اولین بانوی نظامی‌نویس جنگ است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.