ادویه جات خطر ۵ بیماری مزمن شایع را کاهش می دهد

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف مناسب و متعادل ادویه جات، می تواند خطر حداقل ۵ بیماری مزمن را که در سالهای اخیر شیوع گسترده ای یافته و مرگ و میر ناشی از آنها بالا است راکاهش دهد.

عماد معصومی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ادویه بخشی از یک گیاه معطر است که علاوه بر اضافه کردن مواد مفید و طعم دادن به غذا، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامتی بدن مفید است.

وی با اشاره به تاثیر غیر قابل انکار بعضی از ادویه جات در پیشگیری یا کاهش خطر تعدادی از بیماری ها اظهار داشت: از جمله تاثیرات مصرف ادویه، کاهش خطر یا کنترل نسبی بعضی از بیماری های مزمن است.

معصومی تاکید کرد: مصرف مناسب و متعادل ادویه جات، می تواند خطر حداقل پنج بیماری مزمن را که در سالهای اخیر شیوع گسترده ای یافته و مرگ و میر ناشی از آنها بالا است را کاهش می دهد.

وی گفت: ادویه جات مانند سیر، آویشن، نعنا، رزماری، کاری، رازیانه، زرد چوبه، گشنیز، زیره سبز، پونه و ترخون از جمله مهمترین ادویه هایی می باشند که تاثیر آنها در کاهش خطر بیماری های مزمن قابل ملاحظه است.

معصومی افزود: بعضی از انواع سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول و چربی بالا از جمله مهمترین بیماری هایی است که مصرف مناسب ادویه جات می تواند در کاهش خطر آنها موثر باشد.

وی یاد آور شد: علاوه بر موارد فوق، مصرف مناسب ادویه جات برای کنترل بیماری هایی همچون سرما خوردگی و سرفه های مزمن موثر باشد.

معصومی خاطر نشان کرد: بهتر است که برای آگاهی هر چند بیشتر در خصوص نوع ادویه جات مصرفی که تاثیر بیشتری در کاهش یا کنترل خطر بیماری ها دارند، با پزشک و متخصص مربوطه مشورت های لازم صورت گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.