ادویه جات در پیشگیری یا درمان بیماری های مزمن موثر است

۰۲م آذر ،

بر طبق تحقیقات انجام شده، مصرف متعادل ادویه جات در پیشگیری یا درمان بیماری ها و نارسایی های مزمن همچون سرطان، آلزایمر و بیماری های قلبی وعروقی موثر است.

نریمان سعادتی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران گفت:  تاکنون خواص بسیاری از گیاهان و داروهای معطر در پیشگیری، درمان یا کاهش شدت بیماری ها و نارسایی ها به اثبات رسیده است.

وی گفت: ادویه بخشی از یک گیاه معطر است که به طور عمده برای طعم و رنگ دادن به غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

سعادتی با بیان اینکه مطالعات گوناگونی در خصوص خاصیت انواع ادویه جات صورت گرفته است، تاکید کرد: بر طبق تحقیقات انجام شده، مصرف متعادل ادویه جات در پیشگیری و درمان بیماری ها و نارسایی های مزمن همچون سرطان، آلزایمر و بیماری های قلبی و عروقی موثر است.

وی اظهار داشت: ادویه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثر رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از این طریق به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.

سعادتی گفت: رادیکال های آزاد از جمله مهمترین عوامل تخریب  کننده سلول ها می باشند.

وی یاد آور شد: زردچوبه، زیره سیاه، رازیانه، پونه، آویشن، رزماری، گشنیز، زیره سبز، ترخون و بادیون از جمله مهمترین ادویه جاتی می باشند که خاصیت ضد سرطانی دارند.

سعادتی خاطر نشان کرد: ادویه جات فوق و بسیاری دیگر از انواع ادویه، تاثیرات خوبی در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف دارند که در این خصوص می توان نظر پزشک یا متخصص مربوطه را جویا شد و همچنین به مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه مراجعه کرد.

** از مصرف بیش از اندازه ادویه جات پرهیز کنید

این متخصص تغذیه در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: هر نوع ماده غذایی یا طعم دهنده ای را باید بصورت متعادل و کنترل شده مصرف کرد، در غیر اینصورت احتمال بروز نارسایی در فرد وجود خواهد داشت.

سعادتی با بیان اینکه ادویه جات چاشنی موثری برای غذاهای مختلف بوده و خاصیت آن در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری ها به اثبات رسیده است، تاکید کرد: در عین حال در مصرف این ماده نباید بسیاره روی کرد، چرا که احتمال بروز مشکل و یا حتی بیماری هایی در فرد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از مصرف بیش از اندازه ادویه جات باید پرهیز کرد، اظهار داشت: در صورتیکه ادویه جات و گیاهان معطر به میزان بسیار مورد مصرف قرار گیرند، احتمال بروز مشکلات گوارشی به ویژه در ناحیه معده وجود خواهد داشت.

سعادتی یاد آور شد: به هر حال هر نوع ماده یا افزودنی غذایی را باید متعادل مصرف کرد که ادویه جات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی خاطر نشان کرد: با افزودن مناسب و متعادل ادویه جات به ویژه ادویه جاتی که به آنها اشاره شد، می توان از فواید این مواد بهره برد و به سلامتی بدن کمک کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.