ارتباط کبدچرب و چربی شمکی با بیماریهای قلبی

مطابق مطالعه ای که اخیراً در مجله انجمن قلب امریکا ( American heart association) به چاپ رسیده است

مطابق مطالعه ای که اخیراً در مجله انجمن قلب امریکا ( American heart association) به چاپ رسیده است کبد چرب و چربی شکمی علاوه بر تاثیرات متعدد برروی سلامتی، سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در افراد چاق می شود.به طور معمول چاقی با بیماریهای قلبی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲، اختلالات کلسترول، فشار خون و نقرس در ارتباط می باشد.

محققان معتقد هستندکه چاقی، تولید لیپید در کبد را افزایش داده و نیز افزایش چربی شکمی و چاقی انتقال تری گلیسرید در خون را با مشکل مواجه می کند و به همین دلیل است که پزشکان مرتباً بیماران چاق را از نظر ابتلا به کبد چرب مورد بررسی قرار می دهند چرا که تشخیص چربی شکمی و کبد چرب می تواند تعیین کننده ابتلای بیماران به مشکلات قلبی و نیز غیرطبیعی شدن فاکتورهای متابولیکی شود.

در این بررسی مردهای سفیدپوست فنلاندی به ۳ گروه تقسیم شدند.۱۴ مرد چاق دارای تری گلیسریدبالا، ۱۴ مرد با تری گلیسرید نرمال و ۱۰ مرد با وزن و تری گلیسرید نرمال که میانگین سن این افراد ۴۸ سال بوده است ولی افراد چاق بین ۵۲ تا ۵۵ سال انتخاب شدند.

در این بررسی پژوهشگران کبد چرب، چربی زیر جلدی و احشایی را از طریق طیف سنجی رزونانس مغناطیسی پروتون اندازه گیری کردند که نتیجه آن به این صورت اعلام گردید:

  • مردان چاق با تری گلیسرید بالا ۱۳%، مردان چاق با تری گلیسرید نرمال ۹/۶% و افراد با وزن و تری گلیسرید نرمال ۹/۲ % به کبد چرب مبتلا بودند.

محققان در مورد علت اختلال لیپید در افراد چاق دریافتند که کبد چرب می تواند ترشح VLDL( لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم) که حاوی مقدار زیادی تری گلیسرید می باشد را افزایش دهد.که این امر سبب افزایش خطر بیماریهای قلبی و مرگ زودرس می شود. محققان در این بررسی توصیه می کنند بهبود روش زندگی مانند ورزش و کاهش وزن می تواند احتمال کبد چرب و ترشح لیپو پروتئین را کاهش دهد.

نکته عملی: چاقی شکمی و کبد چرب می تواند زمینه بروز بیماریهای قلبی و عروقی را ایجاد نماید.با پیروی از یک روش زندگی سالم می توان از بیماریهای قلبی و سایر بیماریها پیشگیری نمود. زندگی سالم با ورزش منظم، عدم استعمال دخانیات، نگه داشتن وزن در حد نرمال و مصرف غذاهای سالم تعریف می شود .همچنین پیشنهاد می شود که افراد با چک آپ منظم، از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.