ارتش مصر قدرت را واگذار نمی‌کند

جام جم آنلاین: یکی از اعضای ارشد حزب اخوان المسلمین گفت: رییس جمهور بعدی مصر اختیارات زیادی نخواهد داشت چرا که شورای نظامی حاکم بالاترین مقام در کشور خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از پرس تی‌وی، رهبر حزب اخوان المسلمین در انگلیس گفت: مهم نیست که چه کسی رییس جمهور می‌شود چرا که وی قدرت زیادی نخواهد داشت و ناچار خواهد بود که در مورد خطر اقدامات خود با شورای نظامی مذاکره کند.

وی افزود: این شورا تصویر کلی را این قرار می‌دهد که هر کس رییس جمهور شود، همچنان شورای نظامی در راس کشور است آنها عملا بالاترین مقام خواهند بود.

محمد غانم تاکید کرد: با توجه به تصمیم جنجال برانگیز شورای نظامی مبنی بر انحلال پارلمان و بیانیه این شورا مبنی بر داشتن حق قانونگذاری و کنترل بودجه دولتی، به نظر می‌رسد شورای عالی نیروهای مسلح مصر در تفویض قدرت به یک حاکمیت غیرنظامی تردید دارد.

دادگاه عالی قانون اساسی مصر دو روز قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی به منظور تقویت قدرت شورای نظامی و کاهش اختیارات رییس جمهور بعدی، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد.

این اقدام اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر کشور مصر رقم زد و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان این کشور آن را «اقدام برای کودتا» توصیف کردند.

غانم خاطرنشان کرد: سربازان و ارتش به مردم مصر وفادارند و شورای نظامی نمی‌تواند در مقابل اراده مردم قرار بگیرد چرا که اگر این کار را بکند، نمی‌تواند وفاداری سربازان و افسران به خود را تضمین کند.

وی گفت: تمام سربازان و ارتش به مردم مصر وفادار هستند اما رهبری آن‌ها به دست شورا است و شورا با اینکه قدرت دارد اما نمی‌تواند در مقابل خواست مردم قرار بگیرد زیرا به محض اینکه دست به چنین کاری بزند، قادر نیست وفاداری زیردستان خود، سربازان و افسران را تضمین کنند چرا که آن‌ها به شرطی از دستورات رهبران خود پیروی می‌کنند که در راستای وفاداری به مردم باشد.

نتایج غیررسمی حاکی از این است که محمد مرسی، نامزد حزب اخوان السملمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر پیروز شده است.

با وجود این، بر اساس گزارش‌ها شورای نظامی با امریکا به توافق رسیده که یک کودتای برنامه ریزی شده را برای به قدرت رسیدن احمد شفیق، نخست وزیر رژیم سرنگون شده مبارک، ترتیب دهد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.