ارتش مکزیک رییس خشن ترین باند قاچاق مواد مخدر را از پای درآورد

به گزارش ایرنا، رسانه های امریکای لاتین امروز سه شنبه نوشتند: ˈهریبرتو لازکانو لازکانوˈ ملقب به ˈال لازکاˈ یا ˈال وردوگوˈ، رییس کارتل لس زتاس، ظهر یکشنبه در جاده ای در ایالت شمالی ˈکواهوئیلاˈ توسط سربازان ارتش مکزیک به قتل رسید.ˈ

دولت مکزیک برای دستگیری ال لازکا ۳۰ میلیون پزو معادل ۸/۱ میلیون یورو و آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا مبلغ پنج میلیون دلار پاداش برای هر کسی‌ که اطلاعات منجر به دستگیری او بدهد، تعیین کرده بودند.

او دومین قاچاقچی مهم تحت تعقیب در امریکای شمالی پس از ˈخواکین گوسمنˈ ملقب به ˈال چاپوˈ رییس باند مواد مخدر ˈسینالواˈ مکزیک به شمار می رفت و هر دوی آنان در زمره خطرناکترین تبهکاران جهان از سوی دولتهای امریکا و مکزیک شناخته شده اند.

خبرگزاری اروپاپرس در باره نحوه قتل ال لازکا به نقل از دفتر مدیریت نیروی زمینی‌ ارتش مکزیک گزارش داد: پس از دریافت گزارشهای مردمی مبنی بر حضور اعضای باند‌های تبهکار در شهر ˈپروگرسوˈ واقع در ایالت کواهوئیلا، نیروهای ارتش به آن منطقه اعزام شدند و هنگام گشت زنی، در جاده ای کوهستانی مورد حمله تبهکاران مسلح به نارنجک قرار گرفتند.

بر اساس این بیانیه، در این درگیری، نظامیان مکزیک موفق به قتل دو تبهکار شدند که پس از بررسی اجساد آنها و انجام آزمایشات لازم توسط پزشکی قانونی معلوم شد یکی از آنها، ال لازکا رییس کارتل مواد مخدر لس زتاس است.

از سوی دیگر، برخی رسانه ها از جمله خبرنگار روزنامه ال پاییس اسپانیا از شهر مکزیکو گزارش داده اند که دولت مکزیک اکنون جسد ال لازکا را در اختیار ندارد زیرا یک باند مسلح، پیکر این قاچاقچی معروف را از گورستان محل انجام مراسم کفن و دفن وی، جایی که از جسد او عکس و اثر انگشت گرفته بودند، ربوده است.

به گفته کارشناسان، باند تبهکار لس زتاس در دوران ریاست لازکانو، مدلهای جدیدی از تبهکاری را از طریق حمایت از همه گروههای محلی فعال در زمینه جرایم سازمان یافته اعم از قاچاقچیان مواد مخدر، سارقان خودرو، جعل اسناد و مدارک، گروگانگیرها، باندهای قاچاق انسان و دزدان نفت خام در ایالت کواهوئیلا و نیز، کاربرد خشونت به بدترین و حرفه ای ترین شکل را در پیش گرفته بود تا بتواند بر مناطق گسترده ای از مکزیک برای انتقال مواد مخدر به امریکا مسلط شود.

لازکانو پیش از بنیانگذاری دومین باند بزرگ قاچاق مکزیک یکی‌ از اعضای گروه‌های ویژه کماندوی نیروی هوایی ارتش این کشور در اواسط دهه نود میلادی بود که از ارتش ترک خدمت کرد و همچون ۱۲ ارتشی دیگر وارد باند قاچاق مواد مخدر ˈال گولفوˈ شد.

او هنگام مرگ ۳۸ سال داشت.

اروپام **۱۲۳۴**۱۵۵۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.