ارز مبادله‌ای مبنای تعیین قیمت خودرو می‌شود

۲۹م دیماه ،

ارز مبادله‌ای مبنای تعیین قیمت خودرو می‌شود

Bookmark and Share

با دستور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران خودروهای ساخت ایران براساس نرخ ارز مبادلاتی محاسبه خواهد شد. 

یکی از معاونان وزارت صنعت با اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفته است سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حال بررسی قیمت‌های تازه خودرو براساس نرخ تازه است و به زودی نتیجه این بررسی‌ها اعلام می‌شود. او این اقدام را منطقی‌ترین کار ممکن در حال حاضر خوانده است.

فشار خودروسازان برای افزایش قیمت از ابتدای سال آغاز شد. خودروسازان ایران به سبب افزایش قیمت ارز ناشی از تحریم‌های اقتصادی به شدت تحت فشارند و چون قیمت خودرو توسط دولت تعیین می‌شود دستشان برای افزایش قیمت باز نیست. آن‌ها خواهان آزادسازی قیمت یا دستکم افزایش صد‌درصدی قیمت خودرو می باشند. 

جلسات متعدد خودروسازان با هدف آزادسازی قیمت در ماه‌های قبل به جایی نرسید و با اینکه دولت در دو مرحله با افزایش قیمت موافقت کرد و تعیین قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلون تومان را به خودروسازان واگذار کرد، اما در نهایت با آزادسازی قیمت موافقت نشد.

تصمیم کنونی جایگزینی برای درخواست خودروسازان است. قیمت ارز مبادله‌ای تقریباً دوبرابر قیمت ارز مرجع است. به همین سبب در صورت اجرایی شدن تصمیم کنونی، بدون شک شاهد افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود. قیمت خودروهایی که به صورت قطعات منفصله به ایران وارد می‌شود بیشتر از بقیه تحت تأثیر این تصمیم تازه قرار خواهد گرفت. 

یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز به روزنامه دنیای اقتصاد گفته‌ است در صورتی که دولت دربارهٔ قیمت خودرو تصمیمی نمی‌گرفت شرکت‌های خودروسازی به سبب «ضرر و زیان ناشی از کمبود نقدینگی از چرخه تولید خارج می‌شدند». به نقل از این مدیر «تصمیم تازه قطعا از میزان زیان خودروسازان کم خواهد کرد اما آنها را در حاشیه سود قرار نمی‌دهد.»
برچسب ها : بازار خودروی ایران | قیمت‌گذاری خودرو | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۱/۱۸
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.