ارز ۱۲۲۶ تومانی به صنایع نرسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرده که با وجود وعده‌های داده شده در مورد استفاده از ارز ۱۲۲۶ تومانی برای واردات مواد اولیه، اما برخی واحدهای صنعتی نتوانسته‌اند از این ارز استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، بعد از نوسانهای رخ داده در بازار ارز کشور طی چند ماه گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اعلام کردند که برای واردات مواد اولیه دلار با قیمت ۱۲۲۶ تومان در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت.


مقامات دولتی نیز در مصاحبه‌های خود بارها اعلام کردند که محدودیتی در زمینه تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی به واردکنندگان مواد اولیه صنعتی وجود ندارد. با این وجود بسیاری از فعالان صنعتی بارها از محدود بودن دسترسی به ارز با نرخ مرجع برای وارد مواد اولیه انتقاد کرده‌اند.

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ممکن است برخی واحدهای تولید طی سال جاری با کاهش تولید مواجه شده‌اند، عنوان کرده ” این واحدها در انتظار کمک بانک مرکزی برای دریافت ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ ریال هستند تا واردات خود را انجام دهند که به دلیل مشکلات بانک مرکزی ممکن است ناچار شوند واردات مواد اولیه خود را با نرخ ارز آزاد ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان انجام دهند که در این صورت قیمت‌گذاری کالای تولیدی آنها برای عرضه در بازار دچار مشکل می‌شود”

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید ۲۰ قلم کالای اساسی صنعتی در نخستین ماه سال جاری کاهش یافت.

براساس آمار منتشر شده در نخستین ماه امسال تولید اقلامی مانند کاتد مس، کنسانتره زغال‌سنگ، انواع خودروی سواری، ون و دودیفرانسیلی، وانت، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون کشنده، تجهیزات صنعتی، روغن نباتی، دارو، پودر شوینده، لاستیک خودرو، کاغذ، سموم دفع آفات نباتی، LAB، DMT، دوده، الیاف و تاپس پلی‌استر، انواع تلویزیون، مانیتور، ماشین لباسشویی، کولر آبی و الکتروموتور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش مواجه شد.

در همین حال قرار بود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی طی جلسه‌ای مشترک آخرین وضعیت اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به واحدهای تولیدی را بررسی کنند که گویا تشکیل این جلسه به دلیل نارضایتی وزیر صنعت، معدن و تجارت به تعویق افتاده است.

غضنفری چند روز پیش نیز در نشست تامین مالی تولیدکنندگان از بانک مرکزی به دلیل همکاری نکردن با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه حمایت از تولید انتقاد کرده بود.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.