اروپای شمالی در اوج، اروپای جنوبی، بازار کساد+نمودار

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ اقتصادی لزاکو، کاهش تولیدات صنعتی و بحران اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپای جنوبی را با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو نموده و دولت ها در تلاشند با امکانات محدود خود فعالیت های اقتصادی کشور در بخش صنعت را افزایش دهند. بدهی کشورهای اروپای جنوبی قدرت مانور دولت ها را محدود کرده و به دلیل کمبود منابع، دولتها مجبور به بسیج همگانی برای احیای تولید و نجات صنعت کشور شده اند. مبارزه با کاهش تولیدات صنعتی که ناشی از کاهش رقابت میان شرکتها به دلیل بحران اقتصادی است، در کانون توجه مقامات فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و یونانی قرار گرفته است. به گونه ای که فرانسه به تازگی با به راه افتادن وزارتخانه ای، طرحی را برای نجات صنایع اتومبیل سازی آغاز کرده است.
دولت تکنوکرات ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا نیز در حدود یک سال است که کمک های زیادی را برای توسعه اقتصادی کشورش اختصاص داده است. روز سه شنبه دولت ایتالیا از تصویب قانونی در پارلمان خبر داد که طی آن قرار است با کاهش هزینه های دولتی، این کشور مبلغ ۲۶ میلیارد یورو در طول سه سال صرف جویی کند. بخش اعظم این کاهش هزینه ها مربوط به هزینه های درمانی و خدمات دولتی می شود.
اسپانیا، چهارمین اقتصاد منطقۀ یورو نیز مدتهاست که در تلاش برای خروج از بحران موجود است. ماه قبل وزیر صنعت، انرژی و توریسم اسپانیا از اختصاص کمک به ۳۷۵ پروژه استراتژیک صنعتی به مبلغ ۳۸۱ میلیون یورو در سال ۲۰۱۲ خبر داد. پروژه ای که به منظور احیای صنعت کشور از سوی اسپانیای بحران زده اختصاص داده شده است. یونان، بیمارترین اقتصاد اروپا که بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی متحمل شده است، قصد دارد با برنامه های ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد، تولید کشور را احیاء کند.
نمودار ذیل سیر نزولی تولیدات صنعتی در اروپا را از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ به تصویر کشیده است:
 


اما ظاهراً وضعیت کشورهای اروپای شمالی بهتر است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ اقتصادی لزاکو، بحران اقتصادی نتوانسته تأثیر چندانی بر روند صادرات کشورهای اروپایی بگذارد. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز یورواستات(مرکز اطلاعای آماری کمیسیون اروپا)، در طول یک سال گذشته و همچنین بین ژانویه و آوریل ۲۰۱۲، به میزان ۸% به ارزش فروش ۲۷ عضو اتحادیه اروپا اضافه شده است. بسیاری از این کشورهای اروپایی توانسته اند با افزایش فروش به سایر کشورها، خود را بحران اقتصادی نجات دهند. به عنوان مثال آلمان(سومین کشور صادرکننده در جهان) در ماه می صادراتی بیش از ماه آوریل داشته است.
به گفتۀ موسسۀ مارکیت، ایرلند نیز به رغم گرفتار بودن در بحران شدید بدهی، شاهد افزایش تقاضا برای تولیدات صنعتی بود و تنها کشور اروپایی است که شاهد افزایش تولیدات صنعتی بوده است. در میان کشورهای اروپایی، سوئد نیز شاهد افزایش تقاضا برای صادرات بوده است. در ماه ژوئن این کشور شاهد افزایش ۲ درصدی در حجم کل صادرات بوده، اما میزان فروش به کشورهای خارج از اروپا- که نیمی از صادرات سوئد را تشکیل می دهد- به میزان ۵،۴% افزایش یافته است.
اقتصاد بریتانیا نیز طی ماه آوریل و ژوئن ۱،۴% رشد داشته که بیش از پیش بینی های مورد انتظار بوده است. بریتانیا شاهد رشدی به میزان ۰،۸% در تولید ناخالص داخلی بوده که بخش قابل توجهی از آن متأثر از افزایش صادرات بوده است.
هلند نیز که دو سوم تولید ناخالص داخلی آن به تجارت بین الملل وابسته است، شاهد افزایش صادرات به کشورهای غیراروپایی بوده است.
گفته می شود افزایش صادرات تنها راه نجات از بحران بدهی است که بسیاری از کشورهای بحران زده از جمله پرتغال و یونان پیش رو دارند. هر چند صادرات در این کشورها در مقایسه با سایرین از سطح و رشد خوبی برخوردار نیست، اما آمارها حاکی از آنست که طی ماه ژانویه و آوریل یونان شاهد افزایش ۱۳% در میزان فروش محصولات خود به خارج از کشور بوده و این میزان برای پرتغال رقم ۹% را نشان می دهد.
نمودار ذیل میزان صادرات کشورهای اروپایی به خارج از این قاره را نشان می دهد:

ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.