“اروپا” نگران جایگزین‌های گران و کمیاب برای گاز “روسیه”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بدنبال تهدید روسیه مبنی بر قطع انتقال گاز از اوکراین به اروپا،کشورهای اروپایی به فکر راه‌های دیگری برای کاهش وابستگی خود به نفت و گاز روسیه می باشند.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، بحرانی که الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ایجاد کرد و تهدیدهای مسکو مبنی بر اینکه گاز خود را که از اوکراین برای اروپایی‌ها منتقل می شود، قطع می‌کند، سبب شده است کشورهای اروپایی به فکر راه‌های دیگری برای کاهش وابستگی خود به نفت و گاز روسیه بیفتند اما مسئله اینجاست که جایگزین‌ها برای گاز روسیه بسیار محدود، نایاب و گران می باشند.

البته ۲۸ کشور اروپایی پس از بحران های اقتصادی در فاصله زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میان اوکراین و روسیه که به قطع گاز انتقالی روسیه از خاک اوکراین منجر شد، به پیشرفت هایی در زمینه کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه دست یافتند ولی نباید از نظر دور داشت که روسیه همچنان یک سوم گاز، نفت و زغال سنگ مصرفی اروپا که بهای آنها نزدیک به سالی ۲۵۰ میلیارد دلار می‌شود را تامین می‌کند.

اگرچه پیدا کردن تامین کننده‌های دیگر نفت و زغال سنگ در اروپا کار چندان دشواری نیست ولی در مورد گاز، این گونه نیست زیرا تنها تامین کننده گاز این قاره، شرکت گازپروم روسیه است.

“تیری برو” کارشناس بازارهای گاز در این‌باره می‌گوید: کاهش تولید گاز در اروپا سبب می‌شود سهم گازپروم در بازارهای اروپا افزایش یابد در نتیجه ما پیش از سال ۲۰۲۰ به هدف خود در مورد ایجاد تنوع در تامین کننده‌های گاز دست نخواهیم یافت؛ پس از این تاریخ هم، اگر روس‌ها بهای نفت و گاز خود را در حد انفجار بالا نبرند، جایگزین‌های احتمالی که برای گاز و نفت این کشور پیدا می‌کنیم بسیار گران خواهند بود.

اگر روسیه بخواهد شیر گاز خود را به دلایل سیاسی ببندد، آنگاه وجود این پایانه ها سبب جلوگیری از وقوع قحطی سوخت می شود ولی این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که تولید کننده‌های قدرتمندی همچون آمریکا، بیشتر چشم به بازارهای آسیا دارند که نرخ ها در آنجا تقریبا دو برابر دیگر نقاط جهان است.

شرکت گازی “بی جی” در گزارش ممتاز به نقل ازی در مورد صادرات خود که ماه قبل انتشار یافت اعلام کرد: واردات گاز از روسیه در اروپا از سال  ۲۰۱۱ مدام در حال کاهش بوده و در سال ۲۰۲۴، به پایین ترین حد خود ظرف ۹ سال رسید و این در حالی است که میزان تقاضا در آسیا و آمریکای لاتین همچنان افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.