از حج تا قیام امام حسین (ع) در یک نگاه

۰۵م آذر ،

جعفر بای پژوهشگر و کارشناس آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، گفت: یزید با انجام تمام ناهنجاری ها، حاکمیت بر ضد ارزش ها، کج روی و بزهکاری های اجتماعی در اوج آن، انحراف های دینی به ویژه شراب خواری آن هم در دربار توسط مدعی امیرمومنان، عامل تضعیف دین است.
وی افزود: بی توجهی به دستورها، بایدها و نبایدهای پیامبر(ص) و افزایش انحراف های اجتماعی، عامل اصلی قیام امام حسین(ع) است.
بای با اشاره به آغاز قیام امام حسین(ع) از مکه و انجام مناسک حج گفت: مکه محل اثبات عبودیت، بندگی خدا، نزدیکی انسان با معبودش و مناسک حج تمرین بندگی، پاکی و طهارت است.
وی در ادامه گفت: امام حسین(ع) بعد از حج به همراه سپاهیانشان با کسب درجه ای از خلوص نهایی در بندگی با حرکت منزل به منزل، سخنرانی و دعوت به حق در طوایف مختلف، معرفی حق و باطل به سمت کربلا قیام خود را آغاز کردند.
بای تاکید کرد: امام(ع) با معرفی هدف و سرانجام قیامشان، اتمام حجت برای جلوگیری از بهانه های مختلف، ارشاد و دعوت به قیام، معرفی راه حق و جایگاه همراهان ایشان زمینه را برای این حرکت عظیم تاریخ مهیا ساخت.
وی ادامه داد: با لبیک یاران امام حسین(ع) به ایشان، معرفی همراهان و سپاهیان امام(ع) به عنوان الگوی نمونه و برتر در ترویج اسلام و پیشگیری از انحراف ها و آسیب های اجتماعی در طول تاریخ این قیام بزرگ آغاز شد.
بای با تاکید بر این موضوع گفت: انتخاب برگزیده ترین انسان ها به عنوان مناسب ترین و بزرگ ترین نشانه، نماد و سمبل برای جدال در برابر باطل، گذشت از تمام هستی، وجود و خانواده، برای کسب درجات معنوی بیانگر قیام تاریخی و القای آن برای کاهش انحراف ها و آسیب های اجتماعی در جامعه امروز است.
وی با اشاره به بازتاب قیام امام حسین(ع) در طول تاریخ افزود:از لحظه به لحظه این حرکت عظیم و به یادماندنی با کسب درس ها، عبرت ها، ایثار، فداکاری، گذشت،شجاعت، شهامت، شناخت حق و حقیقت، انتخاب مسیر حق متوجه ارزش قیام امام حسین(ع) می شویم.
بای در ارتباط با دعوت امام حسین(ع) توسط گروهی از مردم کوفه گفت: مردم کوفه با ارسال ۱۲ هزار نامه دعوت امام حسین(ع) برای هدایت و رهبری آنها زمینه آغاز قیام امام(ع) را فراهم کردند.
وی در ادامه افزود:امام حسین(ع) با توجه به آگاهی از عدم وفای عهد آنها، معرفی و نمایش پلیدی، نامردی، بی وفایی شان به عنوان پست ترین مردمان در طول تاریخ و آشنایی نسل های مختلف با مردم کوفه به دعوت آنها لبیک گفتند.
بای در خصوص هدف اصلی امام(ع) و فرستادن پیک هایشان به کوفه گفت: هدف اصلی امام(ع) از فرستادن یاران خود به ویژه پسرعموی گرامیشان حضرت مسلم(ع) به شهر کوفه با بیان این موضوع که مردم ریاکار و مشرک کوفه با بیعت یزید ملعون هرگز لیاقت دستیابی به مراتب و درجات الهی و معنوی را ندارند.
وی با تاکید بر این موضوع گفت: امام(ع) با لبیک به مردم کوفه و معرفی آنها به عنوان پست ترین مردم در طول تاریخ به اشخاص و قشرهای گوناگون و زمان های مختلف بدترین الگوها، متخلفات و چگونگی رفتار و برخورد با آنها را معرفی می کند.
بای در پایان افزود: قیام امام حسین(ع) ضمن اینکه بهترین الگو برای پیشگیری از انحراف ها و آسیب های اجتماعی است.
با معرفی خصوصیات اشخاص سودجو، ریاکار، مجرم، متخلف، استعمارگر و چگونگی برخورد و رفتار با آنها بیانگر اهمیت قیام عاشورا در طول تاریخ است./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.