از رمضان تا رمضان / پرونده

علی پاکزاد: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، زمانی که به غیر از اهمیت عبادی، برای دولت ها آزمونی اقتصادی است.

تنظیم بازارها در این ماه برای جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به اقشار آسیب پذیر در این ماه اهمیت خاصی پیدا می کند. طی سالهای اخیر هم دولت با مشارکت اصناف تلاش کرده است از نوسان قیمت ها در این دوره زمانی جلوگیری کند.

برگزاری نمایشگاههای عرضه کالا، راه اندازی واحدهای توزیع سیار، برگزاری حراجهای صنفی و بازرسی واحدها برای رعایت قیمت ها از جمله برنامه های سالانه در این زمینه است.اما از این ماه رمضان تا ان ماه رمضان، چقدر فاصله است؟

زولبیا، بامیه

سفره رمضان با شیرینی زولبیا و بامیه رنگ می گیرد، در سال قبل قیمت هر کیلو زولبیا از سوی اتحادیه قنادان ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان اعلام شده بود(اینجا)، امسال در خبرها به نقل از محمد نصرتی رئیس اتحادیه کشور قنادان آمده: برای ماه مبارک رمضان هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک ۴۵۰۰ و درجه دو ۴ هزار تومان خواهد بود(اینجا).

یک تفاوت ساده هزار تومانی در بین این دو رقم حکایت از رشد ۲۲ درصدی قیمت این شیرینی پرمصرف ماه مبارک رمضان دارد البته این قیمت مصوب است و به طور حتم در همه جا قابل دسترسی نیست، چون معمولا در مورد این نوع قیمتهای ابلاغی به قدر کافی تبصره و راه های قانونی و توجیهی و جود دارد که قیمت ها بالاتر برود، به طور مثال با اضافه کردن یک مقدار پودر بادام به نظر می توان از سقف ۴۵۰۰ تومانی کمی ان طرف تر هم رفت.

برنج

برنج وارداتی به اندازه کافی در بازار عرضه می شود، حسن راد مرد سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در موضوع برنج ذخایر بسیار خوبی داریم و در ماه مبارک رمضان نیز ۱۰۰ هزار تن برنج تایلندی در ۳۰۰نمایشگاه عرضه کالاهای مورد نیاز مردم توزیع خواهد شد(اینجا).

این عرضه کافی در سال قبل هم انجام می شد، اما امسال با تفاوتی اندک، گزارش بانک مرکزی نشان می دهد در آستانه ماه بمارک رمضان در سال ۹۰ قیمت هر کیلو برنج وارداتی غیر تایلندی ۲۱۰۰ تومان بوده است، امسال اما ۲۷۰۰ تومان، افزایشی حدود ۲۸٫۶ درصد، هر کیلو برنج ایرانی درجه یک سال قبل ۳۷۸۰ تومان و امسال ۴۴۴۰ تومان، ۱۷ درصد افزایش قیمت.

البته امسال قرار است، در بازارهای ویژه رمضان هر کیلو برنج خارجی ۷۰۰ تومان و برنج ایرانی زیر ۲هزار تومان عرضه شود(اینجا).

گوشت قرمز

علی خندان رو رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی ، گفت: در حال حاضر گوشت گرم گوسفندی با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و گوشت گرم گاوی با قیمت ۸ هزار و ۹۰۰ تومان در حال عرضه است (اینجا)؛ اشتباه نکنید این خبر تازه نیست، مربوط است اول ماه رمضان سال ۹۰ و در همان زمانی که قیمت عرضه ویژه گوشت قرمزبین ۹ تا ۱۳ هزار تومان اعلام شده، هر کیلو گوشت گوسفند و گوساله به ترتیب ۱۷ و ۱۲ هزار تومان اعلام شده است.

اما امسال چه خبر، اگر به آخرین نرخ نامه میادین میوه و تره بار سر بزنیم، این قیمتها را می بینیم، هر کیلو راسته گوسفندی با استخوان ۱۶ هزار تومان، بدون استخواه ۲۰ هزار تومان، گرانترین قیمت فیله بسته بندی شده است با قیمت هر کیلو ۳۸ هزار تومان و چرخ کرده گوساله و گوسفندی هر کیلو ۱۷ هزار تومان.

هر کیلو گوشت گوساله هم از قلوه گاه ۱۳ هزار تومانی تا فیله ۳۸ هزار تومانی قیمت گذاری شده است، قیمت های بانک مرکزی هم در فاصله دو رمضان سال ۹۰ و ۹۱ نشان از رشد ۲۱ و ۵۱ درصدی قیمت گوشت گوسفندی و گوساله دارد.

گوشت مرغ

در این روزها آنقدر از قیمت مرغ نوشته شده که تکرار آن بی معنی به نظر می رسد، این روزها مرغ ۸ تا ۹ هزار تومانی در بازار آزاد در حالی عرضه می شود که تا حدود ۱۰ روز پیش یعنی نیمه تیرماه بانک مرکزی قیمت هر کیلو مرغ را ۵۸۵۰ تومان به ثبت رسانده بود، البته در میادین میوه و تره بار انواع مرغ خرد شده پاک شده با قیمت هایی تا هر کیلو ۱۴ هزار توومان عرضه میشود البته برای فیله، وای به حال قیمت های آزاد، ولی می توانید در نرخنامه میوه و تره بار به قیمت هایی مانند هر کیلو هزار تومان برای نوک بال و یا هر کیلو ۳۷۰۰ تومان برای سنگدان و جگر مرغ هم اشاره کنیم.البته مرغ منجمد در نایلون هر کیلو ۳۱۰۰ تومان، مرغ غیر منجمد در نایلون ۵۲۰۰ تومان هم هست.

در کنار این قیمت ها البته حسن راد مرد سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت گفت: در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه طرح ضیافت مرغ گرم ۴۷۰۰ تومان و مرغ منجمد ۴۴۰۰ تومان عرضه می‌شود(اینجا).

یک سال که به عقب برگردیم، خبرها خواندنی می شود، در تاریخ هفتم مرداد ماه سال ۹۰۰چند روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، صدراله دولت مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام،گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار با قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ الی ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در حال عرضه است و شرایط عرضه و تقاضا موید منطقی بودن قیمت هاست (اینجا).

براساس کدام منطق به نظر شما می توانیم رشد ۶۳ درصدی قیمت مرغ را از رمضان پارسال تا امسال را توجیه کنیم، آنهم قیمت های تنظیم شده دولتی که مردم برای خرید تنها دو عدد از این مرغ های منطقی باید در صف به ایستند(گزارش تصویری/ اینجا).

باقی اقلام

بازهم سر بزنگاه شد و بانک مرکزی از اعلام قیمت اقلام خوراکی در پایتخت خودداری کرد، البته هنوز از آخرین هقته ای که قیمت ها اعلام شده فاصله نگرفته ایم، آخرین گزارش بانک مرکزی مربوط است به ۱۶ تیرماه است و تنها چند چند روزی از آن فاصله گرفته ایم، مقایسه قیمت سبد اقلام خوراکی در تهران براساس همین اخرین گزارش در مقایسه با هفته منتهی به ۱۶ مرداد ماه سال ۹۰ (یعنی هفته آغازین ماه مبارک رمضان در سال ۹۰) گویای رشد ۳۷ درصدی قیمت سرجمع این اقلام است تنها ظرف یازده ماه، این تفاوت فاحش چیزی است که اتفاقا بعد از تلاش دولت جهت مهار بازارها بعد از هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاده است، واقعا به نظر شما از این رمضان تا آن رمضان چقدر فاصله داریم؟ آیا با توجه به آنچه در بازار لمس می کنیم و البته مقایسه این تحولات حتی با دیگر دستاوردهای دولت می توانیم، دولت را در عرصه هدفمندسازی و تحول اقتصادی که به جراحی اقتصادی هم معروف شده موفق ارزیابی کنیم؟

قبولی طاعات و عبادات تمامی مسلمین را در ایام مبارک رمضان، پیشاپیش از بارگاه الهی آرزومندیم.

مقایسه سبد مواد خوراکی در پایتخت در آغاز ماه مبارک رمضان سال ۹۰ و ۹۱
عنوان هفته دوم مردادماه سال ۹۰ هفته دوم تیرماه سال ۹۱ درصد تغییر
ماست پاستوریزه(کیلوگرم) ۱۳۱۵ ۱۵۷۰ %۱۹٫۴
پنیر پاستوریزه(کیلوگرم) ۱۷۵۵ ۲۴۵۰ %۳۹٫۶
کره پاستوریزه (کیلوگرم) ۸۵۰۰ ۱۰۷۰۰ %۲۵٫۹
شیر پاستوریزه(کیلوگرم) ۱۱۰۰ ۱۶۰۰ %۴۵٫۵
تخم مرغ(شانه) ۵۵۰۰ ۴۹۶۰ -%۹٫۸
برنج وارداتی(کیلوگرم) ۲۱۰۰ ۲۷۰۰ %۲۸٫۶
برنج ایرانی درجه یک(کیلوگرم) ۳۷۸۰ ۴۴۴۰ %۱۷٫۵
نخود(کیلوگرم) ۲۴۰۰ ۳۸۹۰ %۶۲٫۱
عدس(کیلوگرم) ۲۳۳۰ ۳۰۸۰ %۳۲٫۲
لوبیاچیتی(کیلوگرم) ۲۷۷۰ ۴۳۰۰ %۵۵٫۲
لوبیا قرمز(کیلوگرم) ۲۹۰۰ ۳۹۳۰ %۳۵٫۵
سیب زرد (کیلوگرم) ۲۲۸۰ ۵۹۳۰ %۱۶۰٫۱
پرتقال(کیلوگرم) ۲۱۳۰ ۲۲۷۴ %۶٫۸
شلیل وشبرنگ(کیلوگرم) ۲۰۹۰ ۵۲۶۰ %۱۵۱٫۷
هندوانه(کیلوگرم) ۳۴۶ ۸۵۷ %۱۴۷٫۷
خیار(کیلوگرم) ۷۷۰ ۱۴۳۰ %۸۵٫۷
گوجه فرنگی(کیلوگرم) ۶۷۰ ۹۹۳ %۴۸٫۲
سیب زمینی(کیلوگرم) ۵۶۰ ۷۱۳ %۲۷٫۳
پیاز(کیلوگرم) ۵۴۰ ۶۳۶ %۱۷٫۸
گوشت گوسفند(کیلوگرم) ۱۷۶۰۰ ۲۱۳۴۰ %۲۱٫۳
گوشت گوساله(کیلوگرم) ۱۱۸۰۰ ۱۷۷۶۰ %۵۰٫۵
گوشت مرغ(کیلوگرم) ۳۴۶۰ ۵۸۵۰ %۶۹٫۱
قند (کیلوگرم) ۱۶۵۰ ۱۸۱۸ %۱۰٫۲
شکر(کیلوگرم) ۱۶۰۰ ۱۵۹۰ -%۰٫۶
چای خارجی(کیلوگرم) ۵۶۰۰ ۷۵۲۰ %۳۴٫۳
روغن مایع(کیلوگرم) ۲۳۰۰ ۲۷۷۸ %۲۰٫۸
جمع قیمت اقلام: ۸۷۸۴۶ ۱۲۰۳۶۹ %۳۷٫۰
درصد تغییر: %۳۷٫۰
منبع: بانک مرکزی     واحد: تومان     


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.