استانداران خوزستان و آستراخان روسیه تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تفاهم نامه که پس از پایان سفر سه روزه ‘ژیل کین الکساندر الکساندرویچ’ استاندار آستاراخان روسیه از استان خوزستان به امضا رسید زمینه و بسترهای لازم را برای توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی و تجاری بویژه ترانزیت کالا بین دو استان فراهم خواهد کرد.

استانداران خوزستان و آستراخان روسیه پس از امضای این توافقنامه در نشست خبری با رسانه های گروهی شرکت کرده و به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

استاندار آستراخان روسیه در این نشست خبری با بیان ظرفیت های مهم اقتصادی استان خوزستان در زمینه راه آهن، محصولات کشاورزی و صنعتی، بنادر و زیرساخت های لازم از جمله انرژی اظهار کرد: در این تفاهم نامه طرفین برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی در زمینه شیلات ، ترانزیت کالاهای ایرانی به کشورهای حاشیه خزر از طریق آستراخان، تبادل استاد و دانشجو و برپایی نمایشگاه محصولات تولیدی خوزستان در آستراخان توافق کردند.

ژیل الکساندر الکساندرویچ افزود: دو طرف علاقه مند هستند از همه ظرفیت های موجود برای توسعه و پیشرفت دو استان استفاده کنند و در این راه مصمم هستیم تا همه موانع موجود از جمله مشکل تعرفه های گمرکی محصولات ایرانی را حل کنیم.

وی در این نشست به بازدید دو روزه از بنادر و چند واحد صنعتی و تولیدی استان خوزستان اشاره کرد و از تجار و بازرگانان ایرانی خواست به استان آستراخان به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به روسیه و کشورهای حوزه خزر نگاه کنند.

استاندار آستراخان ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن این تفاهم نامه بتوانیم غلات کشورهای آسیای میانه را از طریق بندر آستراخان به بندر امام خمینی ترانزیت و به کشورهای هند و شمال افریقا صادر کنیم.

استاندار خوزستان نیز در این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از توافق های فی ما بین و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی خاطر نشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه، تجار و بازرگانان خوزستانی نیمه دوم شهریور ماه سال جاری نمایشگاه محصولات تولیدی و صنعتی در آستراخان برپا خواهند کرد و در گام دوم نیز پل هوایی بین اهواز – آستراخان به منظور انتقال گل و گیاه و برخی محصولات کشاورزی خوزستان برقرار می شود.

دکتر ‘سید جعفر حجازی’ به سابقه طولانی فرهنگی، موقعیت استراتژیک و بندری استان آستراخان اشاره کرد و خواستار رونق صنعت گردشگری بین دو استان شد.

وی گفت: بر اساس توافق به عمل آمده رشته زبان روسی از سال آینده در دانشگاه شهید چمران اهواز ایجاد می شود و امیدوار هستیم موضوع اعزام اساتید دانشگاهی دو استان برای استفاده از فرصت های مطالعاتی و تبادل دانشجو برنامه ریزی شود.

استاندار آستراخان روسیه در پاسخ به سووال خبرنگاری در باره نتایج سفرش به خوزستان و گفتگو با همتای خوزستانی خود گفت: استان خوزستان از امکانات و ظرفیت های زیادی برای توسعه و پیشرفت برخوردار است و امیدوار هستیم با برقراری کریدور شمال – جنوب بین بندر آستراخان و بندر امام خمینی ترانزیت کالا از طریق این مسیر برقرار شود.

وی نتایج گفت و گو با همتای خوزستانی را در این سفر بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این سفر در پاسخ به سفر ماه ژانویه (دی ماه) گذشته استاندار خوزستان به آستراخان انجام شد و امیدوار هستیم این سفرها به منظور توسعه روابط دو طرف ادامه داشته باشد.

استاندار آستراخان دوشنبه در راس یک هیات ۱۵نفره وارد اهواز شد و مورد استقبال معاون برنامه ریزی و مقامات محلی استان قرار گرفت.

وی در این سفر از بندر امام خمینی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، فولاد خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز دیدن کرد.

استاندار آستراخان روسیه پس از امضای تفاهم نامه با استاندار خوزستان امشب به کشورش باز خواهد گشت.

ک/۳ ۶۴۶/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۲۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.