استعدادهای بالقوه برای زمینه‌سازی ظهور به استعدادهای بالفعل تبدیل شود/ وهابیت لکه ننگی بر جامعه اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصل ظهور اختلافی نیست، گفت:‌ اگر به دنبال این هستیم که زمینه ظهور در هنر ایجاد شود باید استعدادهای بالقوه تبدیل به استعدادهای بالفعل شود و باید نمادهای استکبار را بشناسیم و آنرا متجلی کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران هشتمین همایش بین‌المللی  دکترین مهدویت امروز (پنج شنبه ۱۵ تیرماه) در مکان سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک کل نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس شیبانی، لاله افتخاری، فرج الله سلحشوری و همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
لاریجانی در این نشست با بیان اینکه باید هنر در خدمت تجلی حقیقت و انکشاف حقایق باشد تا بتواند زمینه ظهور را آماده کند گفت:‌ در خیلی از رسانه‌ها شاهد رویکرد سرگرم‌کنندگی و بهره‌جویی از زمان برای شاد کردن و سرگرم کردن مردم هستیم و این در حالیست که هیچگونه هدفی بالاتر از این که همان حقیقت است دنبال نمی‌شود به طوری که  اکثر فیلم‌های جهان از این نوع بوده و بیشتر در راستای  متاثر کردن مردم گام بر می‌دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بر رویکرد دیگر هنر اشاره کرد و گفت:‌رویکرد دیگر هنر که رویکرد حقیقی است سوق دادن انسان به سمت تعالی است نه صرفا ایجاد سرگرمی و برهم انگیختن احساسات به طوری که در هنر اسلامی شاهد این موضوع هستیم؛ به طور مثال در دیوان حضرت حافظ این موضوع تجلی دارد چرا که هنر است ولی به دنبال هدف نیز می‌رود و سایر آثار ایرانی و عربی که منشاء آن اسلام است این رویکرد وجود دارد.
وی افزود:‌هنر و هنرمند وقتی به دنبال ایجاد یک اثر است باید یک ماموریت را دنبال کند و آن ماموریت کشف حقیقت است چرا که هنر بی هدف نیست و هنر ماموریت انکشاف حقیقت را دارد به طوری که این حقیقت باید مخاطب را جذب کند تا بتواند بیداری در او حاصل کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: ما یک عالم دیگری داریم که از عقلانیت برخوردار است و آن اسلام است و ما معتقدیم انسان خلیفهالله است یعنی در حوزه وسیعی از دریافت‌‌ها باید چنگ بزند.
لاریجانی گفت: نباید از این مهم غافل بود که ساختارها ظرفیت حمل برخی مضامین را ندارند بلکه ظرفیت‌ها صرفا حمل برخی از مضامین را دارد بنابراین باید برای بیان گوشه‌های حقیقت ساختارشکنی کرد که این موضوع در قالب هنر قابلیت اجرایی دارد.
منتخب مردم قم در خانه ملت در ادامه خاطرنشان کرد: امامت بالاترین مقام در عالم تکوین است که سرپرستی را بر عهده دارد که البته به تفسیر کشاندن این مهم و ایجاد آن در قالب هنر کار بسیار مشکلی است ولی باید تا جایی که جا دارد این کار انجام شود.
وی اظهار داشت: اگر به روایت به احادیثی که در مورد امام زمان که یک اقیانوس مواجی است توجه کنیم چند نکته قابل توجه است نخست آنکه امام مهدی که ولی خداست امروز سرپرست تمام امت است به طوری که ایشان در نامه خود به شیخ مفید با این مضمون می‌فرمایند؛ درست است که در حال فعلی که فاسقین جامعه را گرفته‌اند ما از دسترس آنها خارجیم اما سرپرستی شما را بر عهده داریم که اگر سرپرستی ما نبود شما نابود می‌شدید.
رئیس مجلی در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم این مهم را القا کنید که هر لحظه تحت امر صاحب الزمان هستید کار مهمی صورت خواهد گرفت چرا که به نوعی مراقبه شده و باعث بیداری خواهد شد بنابراین این یکی از مسائلی است که منجر به بیداری خواهد شد و پیامد این القا این خواهد بود که ای بشر تو یک موجود آویزان نیستی بلکه هر لحظه نیازمند ولی خدا هستی و تحت امر ایشان قرار داری، که این موضوع انسان را متکی می‌کند و مهمترین چیزی است که مبنای هنر می‌تواند قرار بگیرد.
لاریجانی تاکید کرد: نکته دوم مسئله جهاد است، عنصر  جهاد یک امری است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید گفت موضوع جهاد حاشیه نیست بلکه متن زندگی انسان را تشکیل می‌دهد و انسانی که خواهان اهل بصیرت شدن است باید به این مهم توجه کندو وقتی قیام کنیم بر ضد ستمگران این یعنی مجاهدت و البته مجاهدت در  ادبیات دینی ما ارزش والایی دارد و هنر می‌تواند تجلی این باشد تا باعث تراز امت اسلامی گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به منشاء اصلی ظلم و ستم در عالم فعلی اشاره کرد و گفت:‌ امروزه منشاء اصلی ظلم و ستم آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند ولی برخی متهجرین به دنبال ایجاد اختلاف در دل مسلمانان با انگشت گذاشتن بر روی جزئی ترین اختلافات هستند ولی باید تاکید کرد نقش آمریکا و هم‌پیمانانش برجسته ترین نماد ظلم و فساد در جامعه بشری کنونی است که بسیار مخرب نیز است.
وی تصریح کرد: شاهد بودیم که آمریکا در طول انقلاب مصر تا آخرین لحظه به دنبال گماشتن مهره خود بود؛ در بحرین هم همینطور به دنبال ایجاد تفرقه و مانع از پیروزی عدالت طلبان است در ایران نیز بیش از ۵۰ سال توسط رضاخان و محمدرضا شاه استعمار به دنبال پیگیری اهداف خود بود یا به عبارتی ایران را ۵۰ سال معطل کرد.
رئیس قوه قانون گذاری کشور تصریح کرد: امروزه هر کشوری با حکومت دیکتاتوری تقلبی آمریکا وصل است مورد حمایت او قرار می‌گیرد ولی با آنها که سبقه مقاومت دارند برخورد می‌شود؛ باید پرسید چرا با سوریه اینگونه برخورد می‌شود چون سوریه یک عقبه مقاومت در مقابل اسرائیل را دارد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و صهیونیست‌ها دو سمبل ظلمت در عصر حاضر هستند و البته وهابیت نیز لکه ننگ دیگری بر جامعه اسلامی است چرا که به جای ایجاد وحدت به دنبال ایجاد تفرقه هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع مجاهدت افزود: مجاهدت همانی است که حزب الله لبنان در طول جنگ ۳۳ روزه خود مقابل رژیم صهیونیستی انجام داد؛‌ مقاومت آن است که جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد نه آنکه مسلمان کشتن مجاهدت باشد.
وی خطاب به مجاهدین دروغی گفت:‌شما اگر مجاهد واقعی هستید با ستون اصلی ظلم که همان آمریکا و رژیم صهیونیستی است بجنگید نه با مسلمانان چرا که این کار ایجاد کینه می‌کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد:‌اگر به دنبال این هستید که زمینه ظهور در هنر ایجاد شود باید نمادهای استکبار را بشناسیم و آنرا متجلی کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرکت جامعه اسلامی باید یک حرکت رو به رشد و امیدوار کننده باشد و اگر بخواهیم زمینه ظهور را آماده کنیم باید استعدادهای بالقوه تبدیل به استعدادهای بالفعل شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر در لسان هنر توانستیم قلب‌ها را نزدیک کنیم و  جامعه را پیوند دهیم موفق خواهیم بود چرا که به تعبیر استاد مطهری جامعه فقط ترکیب آدم‌ها نیست بلکه روح جمعی است بنابراین اگر بتوانیم این روح جمعی را تقویت کنیم موفق خواهیم شد.
نماینده مردم قوم در خانه ملت خاطرنشان کرد:‌ظهور یک امر واقعی بوده و در اصل آن اختلاف نیست و اگر می‌خواهیم از زبان هنر استفاده کنیم باید به این مهم توجه شود./ب۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.