استفاده از کفی های طبی با تجویز پزشک

جام جم آنلاین: دبیر علمی دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو گفت: «کفش» و «کفی» مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشک تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانو ها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری کشکک مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و دبیر علمی دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو گفت: هدف کلی از درمان های متنوع فیزیکی و دارویی در مبتلایان به آرتروز کند کردن  روند تخریبی و دژنراسیون در مفاصل، کاهش درد، حفظ یا بهبود حرکت مفصلی و بهبود عملکرد آن و نهایتاً ارتقای کیفیت زندگی است.

وی افزود: اصلاح الگوی زندگی شامل تغذیه مناسب، رعایت وضعیت های صحیح بدن در فعالیت های روزمره از جمله خودداری از دو زانو و چهار زانو نشستن، استفاده از توالت فرنگی، محدود کردن دفعات بالا و به ویژه پایین آمدن از پله، غذا خوردن پشت میز به جای نشستن در کنار سفره از جمله دستورات ساده و قابل اجرایی است که می تواند از شدت آرتروز بکاهد.

دکتر سید احمد رییس السادات در مورد وسایل کمکی حرکت و کفی طبی در مبتلایان به آرتروز زانو، گفت: کفش و کفی مناسب باید بر اساس معاینه و تجویز پزشک تهیه شود و برای انتخاب صحیح آن باید علاوه بر وضعیت زانو ها مواردی چون معاینات مچ پا و نحوه قرارگیری «کشکک» مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: استفاده از کفی های با لبه داخلی در افرادی که دچار زانوی ضربدری (والگوس) هستند و استفاده از کفی های با لبه خارجی به همراه بانداژ مفصل ساب تالار در افرادی که دچار زانوی پرانتزی (واروس) هستند و همچنین بانداژهای خاصی که «کشکک» را به سمت داخل زانو می آورد در مبتلایان به آرتروز توصیه می شود.

این متخصص طب فیزیکی اضافه کرد: وسائل کمکی حرکت مانند عصا و چوبدستی می تواند تا ۲۵ درصد از وزن بر روی پای مقابل را کاهش دهد و سبب کاهش درد و بهبود عملکرد شود از این رو استفاده از عصا در سمت مقابل در برخی بیماران آرتروزی توصیه می شود. اما استفاده از زانوبند طبی  در مراحل اولیه آرتروز توصیه نمی شود.

رییس السادات گفت: ارتفاع عصا و نحوه صحیح استفاده از آن بسیار مهم است. طول مناسب برای عصا فاصله از کف زمین تا تروکانتر بزرگ استخوان ران (تقریبا محل درز جیب شلوار) است و آرنج بیمار حین استفاده از عصا باید حدود ۲۰ درجه خم باشد. 

لازم به ذکر است دومین سمپوزیوم تازه های آرتروز زانو به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاریخ پنجشنبه  ۲۵ خرداد ماه در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران (سعادت آباد) برگزار خواهد شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.