استقبال جهانی از منشور کوروش اوج غرور ایرانیان است

۱۶م آذر ،

استقبال از منشور حقوق بشر کوروش در سراسر جهان، اوج غرور و صلح طلبی مردم ایران را نشان می دهد.

محمد نبی نعمتی حویق، کارشناس آثار باستانی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: منشور کوروش کهن ترین بیانیه حقوق بشر و سند سربلندی و هویت ایرانیان بوده و استقبال از آن در سراسر جهان اوج غرور و صلح طلبی مردم ایران را نشان می دهد.

وی با اشاره به انتقال این اثر ارزشمند تاریخی از اروپا به آمریکا و نمایش در پنج شهر بزرگ این کشور افزود: برای اولین بار در اوایل ماه مارس این اثر تاریخی جهت بازدید عموم به آمریکا منتقل شده و در موزه شهرهای واشنگتن، هیوستون، نیویورک، سان فرانسیسکو و لس آنجلس نمایش داده خواهد شد که این استقبال جهانیان از هنر ایران باستان را نشان می دهد.

نعمتی حویق ادامه داد: نسخه اصلی منشور کوروش تاکنون دوباره به ایران منتقل شده که یکبار در جریان جشن های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی و یکبار هم شهریور سال ۱۳۸۹ بوده است.

وی با یادآوری اینکه آثار باستانی زیادی از ایران در موزه های سراسر جهان نگهاداری می شود، افزود: منشور حقوق بشر کوروش، لوح استوانه ای از گل پخته است که ۵/۲۲ سانتی متر طول و ۱۱سانتی متر عرض داشته و ۵۳۸ سال پیش از میلاد به فرمان کوروش کبیر برای برقراری عدالت در بین مردم نوشته شده است.

این پژوهشگر آثار باستانی افزود: این لوح در سال ۱۲۵۸ هجری شمسی به هنگام کاوشهای باستان شناسی در محوطه باستانی بدست آمده و اکنون در اروپا نگهداری می شود. /ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.