استیضاح وزیر «جوانان» را با کدام دلایل کلید زدید؟

«اگر در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل کشور مربوط به بحث ورزش است، خوب است بررسی‌های لازم انجام شود تا نواقص برطرف شود.» این جملات را وزیری به زبان آورده که امروز استیضاحش رسما کلید خورد؛ به این معنی که چرا مثلا وزیر مرتبط با ارز و گرانی را استیضاح نکرده و یا به بهانه آغاز فصل تحصیلی جدید، به سراغ وزیر آموزش و پرورش یا وزارت علوم نمی‌روید؟ شاید هم بهتر باشد که وزیر … را استیضاح کنید و بعد به سراغ ورزش بیایید!

به گزارش «تابناک»، امروز بالاخره پس از مدتها کش و قوس و سپری شدن مسابقات المپیک و پارالمپیک، استیضاح وزیر ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ استیضاحی که در بیست محور تنظیم شده اما بخش بزرگی از ماموریت های وزیر در وزارتخانه ورزش و جوانان در آن دیده نشده است!

بدین ترتیب با نگاهی به محورهای مورد پرسش نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر ورزش و جوانان، در کمال تعجب خواهیم دید که سیزده بند از محورهای بیست گانه این استیضاح صرفا به مسائل مرتبط با ورزش اختصاص یافته و تنها در دو بند به مسائل جوانان اشاره شده که یکی بیشتر جنبه کلی گویی داشته (بند ۶ -نحوه اجرای احکام برنامه پنجم در امر ورزش و جوانان) و محور بعدی هم موضوعی است که چه بسا بهتر باشد نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر هم به آن پاسخ بگویند؛

«۹- علت بی توجهی به مسائل نوجوانان و جوانان به نحوی که مسائل ورزشی بر روی دیگر امور جوانان سایه انداخته است»!

به عبارتی بهتر، نمایندگانِ خواستار استیضاح، موضوعی را به عنوان یکی از ایرادات وزارتخانه تحت امر عباسی مطرح نموده‌اند که بر اساس شواهد، خودشان نیز به آن مبتلا هستند و چه بسا نتیجه طولی اقدام هم کسوتان خودشان است.

ماجرا به زمانی بر می گردد که در هشتم دیماه سال ۱۳۸۹، نمایندگان مجلس هشتم مصوب کردند که پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان با یکدیگر، درست همزمان با ادغام چند وزارتخانه دیگر به منظور کوچک کردن حجم دولت، وزارت خانه جدیدی با نام “ورزش و جوانان” تاسیس شده و تبدیل به عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسایل مربوط به ورزش و جوانان کشور شود.

حالا با گذشت حدود بیست و یک ماه از آن روز، اقدامات وزیری که در راس این وزارت خانه جدید قرار گرفته، موجب بروز مشکلاتی در مجموعه تحت امر وی شده و اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس را به همراه داشته است تا جایی که با طرح استیضاح وزیر، به دنبال شنیدن پاسخ های وی به ابهامات مطرح شده هستند اما همین نمایندگان، ایرادی را به عملکرد عباسی وارد دانسته اند که به خودشان هم وارد است، وگرنه چگونه می شود که اقدامات وزیر ورزش و جوانان تنها از دید ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفته باشد؛ آیا مشکلات جوانان برطرف شده و در این زمینه ایرادی متوجه وزیر نبوده که در هیچ یک از بیست محور استیضاح به این موضوع پرداخته نشده است؟

آیا عباسی فقط وزیر ورزش بوده یا رسیدگی به مسائل مرتبط با “جوانان” هم با حکم دوستان بهارستان نشین بر عهده وی گذاشته شده است؟ موضوعاتی مانند ازدواج، اشتغال، تحصیل، کنکور و غیره که در حد بالایی از اهمیت دسته بندی شده و منجر به ارتقا سازمان ملی جوانان به قسمتی از یک وزارتخانه شدند.

به عبارتی بهتر، جهت فلش استیضاح در حالی به سمت وزیر ورزش و جوانان نشانه روی شده که اصلا اقدامات یا قصور وی در امر جوانان بررسی هم نشده است، وگرنه کیست که نداند این وزارت خانه از زمان تاسیس تا کنون کمتر اقدامی در راستای وظیفه گره گشایی از مشکلات جوانان ایفا کرده و حتی برنامه خاصی برای این امر تدارک ندیده است؟

شاید بد نباشد که نمایندگان مجلس دست کم در فاصله ای که تا روز استیضاح وزیر باقی مانده (۱۴ مهر)، سری به سایت وزارت ورزش و جوانان یا پایگاه خبری این وزارت خانه بزنند و به دنبال برنامه ها و اخبار منتشر شده از عملکرد این وزارت خانه دو قلو در حوزه “جوانان” بگردند؛ شاید به امتحانش بیارزد!


ظاهرا سهم جوانان از این وزارت خانه تنها قسمت دوم اسمی شده که بر بالای سایت وزارت ورزش و پایگاه خبری این وزارتخانه به چشم می‌خورد!


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.