اسکلت نخستین خون‌آشام‌ها در بلغارستان کشف شد / گزارش تصویری

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/17-3-1391/IMAGE634745973981596717.jpg اگر فکر می‌کنید خون‌آشام‌ها حاصل تخیل فیلم‌سازان و نویسندگان دهه‌های اخیر هستند، احتمالا پس از خواندن این نوشته و آشنایی با کشف تازه باستان‌شناسان در بلغارستان در این فکر کمی تجدیدنظر ‌می‌کنید. حفاری‌ها در گورستانی مربوط به قرون وسطی در این کشور نشان می‌دهد، مردم به شیوه‌های گوناگونی تلاش می‌کرده‌اند از دوباره زنده شدن مردگانی که آنها را خون‌آشام می‌دانسته‌اند، جلوگیری کنند.

/Images/News/Larg_Pic/17-3-1391/IMAGE634745981743546351.jpg کشته شدن دراکولا در فیلمی به همین نام که در سال ۱۹۵۸ تولید شد.

/Images/News/Larg_Pic/17-3-1391/IMAGE634745975519759419.jpg این دو اسکلت که حدود ۸۰۰ سال پیش در دیری در شهر Sozopol در کرانه‌های دریای سیاه دفن شده‌اند، تنها نمونه‌ای از انسان‌های بدشانسی هستند که مظنون به خون‌آشامی بوده‌اند و چند قرن بعد افسانه‌های امروزی را شکل داده‌اند.

/Images/News/Larg_Pic/17-3-1391/IMAGE634745975510711403.jpg باستان‌شناسان در اطراف شهر ونیز اسکلت زنی را کشف کرده‌اند که در قرن ۱۶ام مظنون به خون‌آشامی بوده و سنگی برای حفاظت دیگران در برابر طاعون بین آرواره‌هایش قرار داده شده است. اسکلت این زن در یک گورستان دسته‌جمعی که افراد مبتلا به طاعون پس از مرگ در آن دفن شده‌اند، کشف شده است.

/Images/News/Larg_Pic/17-3-1391/IMAGE634745974017944781.jpg رئیس موزه تاریخ ملی بلغارستان می‌گوید: «این شیوه کشتن دوباره خون‌آشام‌ها پس از مرگ، سال‌ها بعد و حتی تا دهه‌های اول قرن ۲۰ام میلادی در تعدادی از روستاهای بلغارستان مرسوم بوده است. بسیاری از این مردم معتقد بودند اگر کسی که در دوران حیاتش انسان درستکاری نبوده به وسیله میله‌های آهنی یا چوبی درون قفسه‌سینه‌اش به زمین متصل نشود، می‌تواند شب‌ها به شکل خون‌آشام درآمده و به سراغ انسان‌های زنده برود».

/Images/News/Larg_Pic/17-3-1391/IMAGE634745974008428765.jpg کشف این دو اسکلت جدید که میله‌ای آهنی درون قفسه‌سینه هر یک از آنها فرورفته تا مانع از زنده شدن مجدد این مرده‌ها شود، نشان می‌دهد چقدر ساکنان اروپای مرکزی و غربی به وجود خون‌آشام ها اعتقاد داشته و برای نجات از آن به شیوه‌های متفاوتی متوسل شده‌اند.

محبوبه عمیدی: اگر فکر می‌کنید خون‌آشام‌ها حاصل تخیل فیلم‌سازان و نویسندگان دهه‌های اخیر هستند، احتمالا پس از خواندن این نوشته و آشنایی با کشف تازه باستان‌شناسان در بلغارستان در این فکر کمی تجدیدنظر ‌می‌کنید. حفاری‌ها در گورستانی مربوط به قرون وسطی در این کشور نشان می‌دهد، مردم به شیوه‌های گوناگونی تلاش می‌کرده‌اند از دوباره زنده شدن مردگانی که آنها را خون‌آشام می‌دانسته‌اند، جلوگیری کنند.  

به گزارش دیلی میل، کشف این دو اسکلت جدید که میله‌ای آهنی درون قفسه‌سینه هر یک از آنها فرورفته تا مانع از زنده شدن مجدد این مرده‌ها شود، نشان می‌دهد ساکنان اروپای مرکزی و غربی تا چه اندازه به وجود خون‌آشام ها اعتقاد داشته و برای نجات از آن به شیوه‌های متفاوتی متوسل شده‌اند.

این دو اسکلت که حدود ۸۰۰ سال پیش در دیری در شهر Sozopol در کرانه‌های دریای سیاه دفن شده‌اند، تنها نمونه‌ای از انسان‌های بدشانسی هستند که مظنون به خون‌آشامی بوده‌اند و چند قرن بعد افسانه‌های امروزی را شکل داده‌اند.

بوژیدار دیمیتروف، رئیس موزه تاریخ ملی بلغارستان می‌گوید: «این شیوه کشتن دوباره خون‌آشام‌ها پس از مرگ، سال‌ها بعد و حتی تا دهه‌های اول قرن بیستم میلادی در تعدادی از روستاهای بلغارستان مرسوم بود. بسیاری از این مردم معتقد بودند اگر کسی که در دوران حیاتش انسان درستکاری نبوده به وسیله میله‌های آهنی یا چوبی درون قفسه‌سینه‌اش به زمین متصل نشود، می‌تواند شب‌ها به شکل خون‌آشام درآمده و به سراغ انسان‌های زنده برود».

به گفته دیمیتروف طی سال‌های گذشته بیش از صد جسد در اطراف این کشور کشف شده که میله‌های بلندی درون قفسه‌سینه خود داشته‌اند تا مانع از تبدیل آنها به خون‌آشام‌ها در نیمه شب شود. او می‌گوید: «این افراد در طی زندگی خود به آزار و اذیت دیگران می‌پرداخته‌اند و همین موضوع باعث شده نگرانی از آزارهای آنها حتی پس از مرگ هم اهالی روستا را نگران کند. مردم تنها تلاش کرده‌اند پس از مرگ آنها از دستشان در امان بمانند. اغلب این خون‌آشام‌ها از میان کشیشان یا ثروتمندان بوده‌اند و در میان آنها هیچ زنی وجود ندارد. این نشان می‌دهد این مردم از جادوگران نمی‌ترسیده‌اند».

اما حفاری‌ها در ایتالیا داستان دیگری دارد، باستان‌شناسان در اطراف شهر ونیز اسکلت زنی را کشف کرده‌اند که در قرن شانزدهم مظنون به خون‌آشامی بوده و سنگی برای حفاظت دیگران در برابر طاعون بین آرواره‌هایش قرار داده شده است. اسکلت این زن در یک گورستان دسته‌جمعی که افراد مبتلا به طاعون پس از مرگ در آن دفن شده‌اند، کشف شده است.

ماتیو بورینی، یک انسان‌شناس دانشگاه فلورانس می‌گوید: «این کشف نشان می‌دهد مردم قرون وسطی نه‌تنها به وجود خون‌آشام‌ها اعتقاد داشته‌اند بلکه آنها را عامل انتقال و گسترش طاعون در اروپا می‌دانسته‌اند. این اولین کشف در ایتالیا است که مراسم خارج کردن ارواح پلید را از وجود یک خون‌آشام نشان می‌هد و شاید افسانه خون‌آشام‌ها از همین مکان آغاز شده باشد».

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.