اسیدپاشی مجازات معینی ندارد!

 شوک: یک وکیل دادگستری معتقد است که جرم اسیدپاشی یک جرم عاطفی – خانوادگی است که مربوط به معضلات خانوادگی است. وی تأکید دارد که نمی‌توان مجازات معینی را برای جرم اسیدپاشی در قانون لحاظ کرد.
نعمت احمدی درباره جرم اسیدپاشی اظهار کرد: یکی از شنیع‌ترین و وحشیانه‌ترین جرایم، جرم اسیدپاشی است. این جرم دارای آثار فراوان جسمی و روحی است که ماندگاری آن نیز فراوان است اما معتقدم که برای این جرم نمی‌توان جرم‌انگاری ویژه‌ای در قانون داشت.
این حقوقدان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا می‌توان برای جرم اسیدپاشی، مجازات اعدام را در نظر گرفت؟ با بیان این‌که مجازات باید متناسب با جرم باشد، گفت: جرم اسیدپاشی علاوه بر این‌که جسم قربانی را آزار می‌دهد روح وی را نیز از بین می‌برد. معتقدم نمی‌توان برای هر جرمی مجازات اعدام را درنظر گرفت. شخصاً مخالف مجازات اعدام برای جرم اسیدپاشی هستم.
وی با بیان این‌که با مجازات قصاص برای جرم اسیدپاشی نیز مخالف هستم، ادامه داد: معتقد نیستم که برای جلوگیری از این جرم باید فرهنگ‌سازی شود زیرا در مورد جرایم، فرهنگ‌سازی معنا نمی‌دهد!
احمدی با تأکید بر این‌که جرایم محصول زندگی اجتماعی انسان‌ها است، اظهار کرد: اجتماع باید آرام شود و اگر اجتماع تلاطم نداشته باشد طبیعتاً نوع جرایم هم تغییر می‌کند.
این وکیل دادگستری با بیان این‌که جرم اسیدپاشی دارای مجازات متفاوت است، ادامه داد: نمی‌توانیم مجازات معینی را برای این جرم در نظر بگیریم چرا که انطباق ماده قانونی با نوع اسیدپاشی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد و همچنین میزان آن و جراحت وارده بر قربانی و خانواده‌اش متفاوت است.
این حقوقدان تصریح کرد: مجازات‌ها باید بتوانند بازدارنده باشند و اگر با جرمی سر و کار داریم که امکان جلوگیری از آن جرم در جامعه وجود ندارد به چه صورت می‌توانیم به دنبال بازدارندگی از آن جرم باشیم؟
وی در پایان تأکید کرد: از جمله عوامل وقوع جرم اسیدپاشی، دسترسی آسان به اسید است.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.