اشمیت دوباره با باقری تماس گرفت

۱۴م دیماه ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که بنا بر اعلام مقامات آمریکایی و اروپایی، بیش از یک ماه از ارائه پیشنهاد زمان و مکان دور تازه مذاکرات هسته ای به ایران می گذرد، مقامات تهران هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده اند، اما گزارش ها حاکی از آن است که همچنان رایزنی غرب با تهران در این زمینه ادامه دارد.

ماه قبل اعلام شد هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، زمان و مکان مذاکرات تازه را پیشنهاد داده است. اکنون نیز المانیتور به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش می دهد اشمیت بار دیگر با علی باقری تماس گرفته است.

بنا بر این گزارش، مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و ایران گفت و گو هایی در زمینه ساماندهی دور تازهی از مذاکرات انجام داده اند. گفته می گردد که این تماس تلفنی در تاریخ ۳۱ دسامبر، یعنی آخرین روز سال ۲۰۱۲، برقرار شده است.

یکی از مقامات دفتر اشتون در این زمینه اظهار داشت: این دو مقام در حال کار بر روی نشست بعدی می باشند که به زودی برگزار خواهد شد.

این در حالی است که جزئیات زمان و مکان دور بعدی گفت و گوها ، هنوز منتشر نشده اما انتظار می رود که مذاکرات در ماه جاری میلادی برگزار شود.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۶ نوامبر آمریکا، بسیاری از تحلیلگران امیدوار بودند با توجه به مشخص شدن نتیجه و پیروزی مجدد باراک اوباما، مذاکرات هسته ای با ایران به زودی از سرگرفته شود. اما بر خلاف انتظار ها، تنها یک دور مذاکره بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مدت برگزار شد که دستاورد ملموسی به همراه نداشت.

گفتنی است هفته قبل نیز رسانه های روسی اعلام کردند، مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ همچنان سرگرم گفت و گو با مقامات تهران برای تعیین تاریخ و مکان نشست بعدی می باشند.

همچنین سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو ارشد مذاکرات هسته ای ایران در جریان سفر روز چهارشنبه به هند ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به زودی از سرگرفته شود.

به گزارش رویترز، جلیلی گفت، ما پیشنهاد خود را به روسیه ارائه داده ایم و مسکو نیز آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکره اعلام کرده است که از آن استقبال می کنیم.

جلیلی در جمع خبرنگاران در دهلی نو، گفت، زمان و مکان مذاکره هنوز نهایی نشده اما امیدواریم که به زودی مذاکرات آغاز شود.

اشاره جلیلی به پیشنهاد ارائه شده به روسیه در شرایطی است که پیش از این اعلام نشده بود ایران پیشنهاد تازهی برای غرب دارد. در دور قبلی مذاکرات تهران بسته ای پیشنهادی برای غرب داشت که محور آن به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ایران بود. اما همانگونه که جمهوری اسلامی بسته پیشنهادی غرب را نپذیرفت، آمریکا و متحدانش نیز به پیشنهاد های تهران روی خوش نشان ندادند. غرب در بسته پیشنهادی خود از ایران خواسته بود غنی سازی با خلوص ۲۰ درصد را در مقابل بعضی همکاری های هسته ای تعلیق کند. گزارش ها حاکی از آن است که پیشنهاد های تازه یا در واقع تغییر شکل یافته غرب برای ایران نیز چندان با بسته قبلی متفاوت نیست. اما مشخص نیست پیشنهاد هایی که باقری می گوید ایران آنها را به روسیه ارائه داده، با پیشنهادهای قبلی متفاوت است یا خیر.

به گزارش هاآرتص ،سفر جلیلی به هند این گمانه زنی را مطرح کرده است که آیا دهلی نو نیز در روند از سرگیری مجدد مذاکرات هسته ای با ایران نقشی دارد یا خیر. البته جلیلی پس از ملاقات با مشاور امنیت ملی هند، راهی افغانستان خواهد شد.


خبرگزاری انتخاب |
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.