اعتراض آلیا به انتخاب نشدن زنان در کمیسیون امنیت ملی مجلس

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‘فاطمه آلیا’ در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی اظهارداشت: قرار بود درمورد انتخاب اعضای کمیسیون ها با حضور متقاضیان روز شنبه تصمیم گیری شود اما از ما دعوتی نشد و تصمیم گیری به روز یکشنبه موکول شد.

وی یادآور شد: ما قسم یاد کردیم تا براساس قانون عمل کنیم، وقتی در چهار کمیسیون شاهد ازدحام بیش از حد نمایندگان هستیم باید طبق آیین نامه عمل شود.

نماینده تهران در مجلس نهم ادامه داد: در حال حاضر ۶ نفر از نمایندگانی که برای عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتخاب شده اند، صلاحیت لازم را ندارند.

آلیا همچنین گفت: هنوز در آیین نامه داخلی مجلس نیامده است که ذکور بودن شرط عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به اخطار آلیا گفت: زمان انتخاب اعضای کمیسیون ها ازطریق تابلوی اعلانات مجلس پیامک و دوبار نیز از تریبون مجلس اطلاع رسانی شد، بنابراین همه نمایندگان از زمان تصمیم گیری مطلع بودند.

وی با بیان این که شخصا به صلاح می دانستم شما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشته باشید، گفت: برخی نمایندگان سابقه اجرایی دارند ولی اصل فعالیت آنها کارهای امنیتی است و این دلیل نمی شود که بگوییم افراد صلاحیت ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: من از نحوه انتخاب اعضای کمیسیون ها دفاع نمی کنم ولی چنین اختیاری از وظایف هیات رییسه نیست که به این موضوع ورود کند ولی اگر بعضی از دوستان کمیسیون های خود را براساس سابقه اجرایی و کاری کمیسیون خود را تعویض کنند ،اقدام درستی است.

**هیات رییسه درباره نحوه انتخاب اعضای کمیسیون ها اطلاع رسانی نکرد

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس نهم نیز در اخطاری با استناد به اصل ۶۳ قانون اساسی گفت: هیات رییسه درباره نحوه تصمیم گیری برای انتخاب اعضای کمیسیون اطلاع رسانی لازم را انجام نداده است و برخی افراد در کمیسیون ها تخصص لازم ندارند،انتظار داریم که قانون رعایت شود.

رییس مجلس نیز در پاسخ این اخطار را وارد ندانست و گفت : هیات رییسه هیچ گونه اختیاری نسبت به نحوه انتخاب نمایندگان در کمیسیون ها ندارد.

لاریجانی ادامه داد: این که می گویید افرادی در کمیسیون ها انتخاب شده اند که هیچ تخصصی ندارند، درست نیست و توهین است، مگر می شود نماینده ای که فوق لیسانس دارد تخصصی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: استفاده از کلمه باندبازی نیز درست نیست این گونه حرف زدن دور از شان مجلس است.

رییس مجلس با بیان این که برخی از نمایندگان خواستار ‘نورم بندی’ صلاحیت ها شده اند، اظهارداشت: اگر در آیین نامه داخلی مجلس این موضوع آمده است، ایرادی ندارد. هیات رییسه می تواند براساس آن عمل کند.

لاریجانی یادآور شد: در حال حاضر هیات رییسه اختیاری در رابطه با نحوه انتخاب روسای کمیسیون ها ندارد و نمایندگان می توانند با ارایه طرحی دو فوریتی این موضوع را ضابطه مند کنند تا هیات رییسه نیز بتواند برای بررسی ورود کند.

سیام**۱۰۵۳**۹۱۳۲**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۶۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.