سرنوشت سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری ایران در صنعت هسته ای فرانسه

‘حسین نقوی حسینی’ در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: این موضوع در کنار سایر مسایل موجود، نظیر موضوع بازگرداندن آثار ملی، فرهنگی کشورمان در دستور کار کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد که به طور جدی تا دستیابی به نتایج مطلوب، دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از انتخاب رییس جدید این کمیته انجام داد، رسیدگی به پرونده باغ قلهک است.

نقوی حسینی اضافه کرد: براساس بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده از سوی این کمیته، اسناد ادعایی انگلیسی‌ها در خصوص باغ قلهک جعلی و باطل شناخته شده است و ایران می تواند از طریق دستگاه قضایی برای ابطال آن اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: البته اکثریت اعضای کمیته مطالبات ملی معتقدند که ابطال اسناد جعلی و ساختگی انگلیس در خصوص باغ قلهک، باید از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری دنبال شود.

عضو کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نتیجه گیری نهایی در خصوص ابطال این سند در جلسه بعدی این کمیته اتخاذ می شود.

باغ قلهک با وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع در یکی از بهترین نقاط شمال تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار به صورت عقد موقت سکنی در اختیار دولت وقت انگلستان قرار گرفت که با فوت طرفین قرارداد این عقد باطل شد.

اما انگلستان طی دسیسه‌ای مرموزانه در زمان رضاشاه اقدام به تهیه سندی کرد که صحت آن طی بررسی‌های حقوقی مورد خدشه قرار گرفته است، تا اینکه طی سال گذشته انگلیس ادعای مالکیت این باغ را مطرح کرد.

تهران همچنین در پی قطع ۳۰۰ اصله درخت در باغ قلهک که از سوی اهالی این منطقه به شهرداری اعلام شده بود، از سفارت انگلیس در ایران شکایت کرد.

نقوی حسینی در ادامه به انتخاب روسای جدید کمیته مطالبات ملی و حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره کرد و گفت:’ هادی شوشتری’ و ‘ مهدی دواتگری ‘ در نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ریاست کمیته‌های مطالبات ملی و حقوق بشر این کمیسیون انتخاب شدند.

وی با بیان این که هر یک از این کمیته‌های فرعی ۱۴عضو دارند افزود: وظیفه کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی و پیگیری مسایل مرتبط با حقوق بشری در مجلس است.

سیام**۹۲۵۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۳۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.