اعتراض به نحوه برخورد با محتکران ‌لپ‌تاپ

۱۶م دیماه ،

وجودی که اتحادیه فناوران رایانه استان تهران؛ چندی پیش از شناسایی و برخورد با محتکران لپ‌تاپ در بازار کامپیوتر و همچنین عرضه لپ‌تاپ‌های احتکار شده به بازار خبر داده و اعلام کرده است که به این ترتیب مشکل موجودی در بازار تا حدودی کمرنگ خواهد شد، اما در بازار شاهد هیچ‌گونه تغییر و تحولی چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ میزان عرضه و… نبوده‌ایم.
به گزارش دنیای اقتصاد از طرفی گروهی از فعالان بازار نسبت به این اقدام و همچنین انتشار یافتن این خبر واکنش نشان داده و می‌گویند، انتشار یافتن چنین خبرهای سبب شده است که خریداران به همه فروشندگان به چشم یک محتکر و سودجو نگاه کنند!
اگر سری به بازار کامپیوتر بزنید و روند قیمت‌ها و همچنین میزان موجودی کالاها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که روند قیمت‌ها در یک هفته اخیر صعودی بوده و در مقابل میزان عرضه در حد چشمگیری کاهش یافته است. این موضوع با توجه به نقل از‌های میرمهدی در رابطه با عرضه لپ‌تاپ‌های احتکار شده به بازار در هفته قبل کمی عجیب است.
فعالان بازار و کسبه اعلام می‌کنند به واقع موجودی در بازار کم شده است و نباید گناه گروهی سودجو و محتکر را به پای همه کسبه بازار نوشت. محمد اورجی یکی از کسبه بازار کامپیوتر در مرکز کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد»گفته است: چندی پیش اتحادیه فناوران رایانه استان تهران اعلام کرد که تعدادی از فروشندگان لپ‌تاپ را به دلیل احتکار لپ‌تاپ شناسایی و اجناس آنها را به بازار تزریق کرده است. به این ترتیب این تصور نزد خریداران به وجود آمده است که تمام کسبه بازار محتکر و سودجو می باشند و هر فروشنده‌ای که در پاسخ به درخواست مشتری برای مدلی خاص اعلام می‌کند که کالا را ندارد مورد سوءظن قرار می‌گیرد که یک محتکر است!
یکی دیگر از کسبه بازار هم گفت: این انتظار غیرمنطقی است که با توجه به شرایط بازار و روند قیمت دلار از کسبه انتظار داشته باشند به آینده فکر نکنند و هر چه دارند بدون بررسی وضعیت بازار در طبق اخلاص قرار داده و به فروش برسانند.هیچ کس این کار را نمی‌کند. به نقل از وی، اگر حمایتی از کسبه می‌شد، اگر وضعیت بازار مشخص بود و فعالیت در فضای بازار تا این حد پرخطر نبود، اگر کسبه به شرایط بازار اعتماد داشتند، اقدام برخی از کسبه برای جیره بندی تزریق لپ‌تاپ به بازار بسیار ناشایست بود.اما حالا با این وضعیت این کار به نوعی ایمنی سرمایه کسبه را تا حدودی تضمین می‌کند.
این فعال بازار گفت: در تمام شرایط وقتی عرضه کالایی کم می‌شود، جیره‌بندی برای عرضه کالا آغاز می‌شود. چطور انتظار می‌رود در مورد لپ‌تاپ این اتفاق نیفتد؟
فعالان بازار افزودند: اتحادیه باید از کسبه و اعضایش حمایت کند، ولی تا به حال هیچ حمایتی از اعضا در موارد پرخطر نکرده است و به جای رفع معضلات کسبه در چنین شرایطی به مانع تراشی و… می‌پردازد.
یکی از خریداران لپ‌تاپ هم به «دنیای‌اقتصاد» گفت: وقتی خبر تزریق لپ‌تاپ‌‌های احتکاری از جانب اتحادیه را شنیدم برای خرید به بازار مراجعه کردم. اما ملاحظه کردم که هیچ تغییری در وضعیت بازار ایجاد نشده و در ضمن قیمت‌ها نیز گران تر شده است. وی گفت: شاید بهتر باشد ارگان‌های مربوطه حداقل بر نحوه قیمت گذاری روی کالاها و… نظارت داشته باشند تا به این ترتیب خریدار کمتر آسیب ببیند. این خریدار افزود: تا پیش از این فروشندگان روی کالاها برچسب قیمت می‌زدند و مشتری اعتماد بیشتری به قیمت‌های ارائه شده از جانب فروشنده داشت.چرا که قیمت‌ها در معرض دید بود و در این صورت امکان گران فروشی و … کمتر بود. اما حالا وضعیت فرق کرده است. در این باره یکی از کسبه بازار به «دنیای اقتصاد» گفت، امکان نصب برچسب روی کالاها وجود ندارد؛ چرا که قیمت‌ها مدام در حال تغییر است و امکان تغییر برچسب هراز چند گاهی وجود ندارد.
رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران هم در این باره به موبنا اعلام کرده است که، نظارت و بازرسی بازار کامپیوتر از لحاظ نصب برچسب قیمت‌ها روی انواع کالاها به عهده اتحادیه فناوران رایانه تهران نیست.
«به گفته سیدمهدی میرمهدی» این اتحادیه تنها می تواند در زمینه برچسب قیمت‌ها به فروشندگان این اتحادیه اخطار دهد؛ چرا که نظارت اصلی این امر در بازار برعهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان بازرسی کشور است. وی افزود: ‌در حال حاضر بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان بازرسی کشور در بازار تمامی کالاها از جمله بازار کامپیوتر و لپ‌تاپ به نظارت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌پردازند و در صورت تخلف با اشخاص برخورد قانونی انجام می‌دهند.
رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در رابطه با گران فروشی بعضی از فروشندگان لپ‌تاپ و کامپیوتر در بازار تهران گفت: ‌در صورت هرگونه ملاحظه گران‌فروشی کاربران و مشتریان این کالای دیجیتالی می‌توانند با مراجعه به این اتحادیه به شکایت مربوطه خود بپردازند که در آن صورت شکایت‌ها به مراجع قانونی ارسال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه نهادهای مسوول و همچنین این اتحادیه باید در این زمینه نظارت داشته باشند، گفت: نهادهای مسوول باید با نظارت مستمر از وضعیت ایجاد شده در سطح بازار دیجیتال تهران باید از سفید ماندن تابلوهای اعلام قیمت جلوگیری کنند.


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.