اعطای رتبه‌ای عجیب به نوکیا!

پس از تعدیل ۱۰ هزار فرصت شغلی و پیش بینی ضرری فراتر از انتظارها که نشان دهنده افزایش نگرانی ها درباره وضعیت نقدینگی و کاهش فروش گوشی های ویندوزی است، موسسه اعتبارسنجی “مودی” اعتبار شرکت نوکیا را به “آشغال” (Junk) کاهش داد.
افزون بر اقدام موسسه مودی، کاهش سهم نوکیا در بازار گوشی های همراه در رقابت با شرکت های اپل و سامسونگ، تحلیلگران بازار سرمایه را مجاب کرده تا پیش بینی خود درباره ارزش سهام این شرکت فنلاندی را کاهش دهند.
تا پیش از این، موسسات “استاندارد اند پورز” و “فیتچ” اعتبار نوکیا را در ماه آوریل کاهش داده بودند. از این رو، مودی سومین موسسه اعتبارسنجی است که اعتبار این شرکت را به وضعیت غیر سرمایه گذاری (آشغال) کاهش می دهد. این به معنای آن است که بسیاری از موسسات سرمایه گذاری مانند صندوق های بازنشستگی، اوراق این شرکت را خریداری نخواهند کرد.
به گزارش پول‌نیوز، نوکیا در سال گذشته میلادی برای رقابت با iOS اپل و آندرویید گوگل در بازار گوشی های هوشمند، سیستم عامل “ویندوز فون” را جایگزین سیستم عامل از رده خارج سیمبین کرد. اما در شرایطی که نوکیا تمام امید خود را به موفقیت گوشی های هوشمند سری “لومیا” معطوف کرده، میزان فروش این سری چندان رضایت بخش نبوده است.
به گفته موسسه مودی، اقدام موسسات اعتبار سنجی جهان به خوبی نشان می دهد که نوکیا فاصله بسیاری با طرح بازسازی خود دارد. کاهش درآمدها و خطر کمبود نقدینگی حاکی از تصمیمات اشتباه این شرکت در رقابت با اپل و سامسونگ که به تنهایی بازار گوشی های همراه را زیر سلطه دارند، است.
بر همین اساس، ارزش سهام نوکیا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده و اکنون در محدوده دو یورو معامله می شود.
به اعتقاد کارشناسان، تعدیل فرصت های شغلی و کاهش هزینه های عملیاتی اقدام هایی در مسیر درست محسوب می شوند اما به نظر می رسد دیگر زمانی برای نوکیا باقی نمانده است. انتظار می رود کاهش فروش گوشی های سیمبین در کنار رشد کند فروش گوشی های ویندوز فون، سال پرچالشی را پیش روی نوکیا قرار دهد.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.