اعمال تعرفه جدید گاز خانگی براساس شرایط اقلیمی و منطقه ای/ قیمت گاز افزایش پیدا نمی کند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

تعرفه جدید گاز مشتریان خانگی از اول آبان ماه مطابق با الگوهای زمستانی محاسبه می شود ضمن آنکه براساس آخرین تصمیم گیری ستاد هدفمندسازی یارانه قیمت گاز در زمستان گران نمی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، آخرین تصمیم گیری های انجام شده برای محاسبه گاز بهای بخش خانگی در زمستان نشان می دهد که ستاد هدفمندسازی یارانه ها تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت گاز بخش خانگی برای زمستان مطرح نکرده است.

براساس این گزارش متوسط قیمت گاز خانگی به ازای هر مترمکعب ۷۰ تومان تعیین شده است ضمن آنکه محاسبه قیمت گاز مشترکان خانگی در دوره زمستانی نسبت به سال گذشته هیچگونه تغییری نکرده است.

همچنین برای دوره زمستانی سالجاری تعداد اقلیم های هواشناسی مشترکان گاز خانگی در سطح ۴ اقلیم تثبیت شده و براساس فرمول قیمت گذاری گاز خانگی پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه، ۱۲ ماهه سال به دو بخش ۷ ماهه و ۵ ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دوره زمانی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی از ابتدای آبان ماه اعمال شده است، محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به ۴ اقلیم تقسیم بندی شده و ۱۲ دامه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

طبق این گزارش، با توجه به اجرای سیاست شهرستانی- منطقه ای در محاسبه گاز بهای مشترکان بخش خانگی متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از ۳۶۰ شهر ایران مطابق با ۴ اقلیم آب و هوایی تعیین شده که براین اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

با توجه به اینکه برای زمستان سالجاری تعرفه محاسبه گاز بهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است و محاسبه قیمت گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر مترمکعب به ترتیب ۳۰، ۵۰، ۷۰، ۹۰، ۱۱۰، ۱۶۰، ۱۹۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰ و ۳۵۰ تومان محاسبه خواهد شد.

در ادامه این گزارش معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب که تعرفه گاز در سالجاری به هیچ وجه افزایش پیدا نخواهد کرد افزود: تاکنون تصمیم گیری برای افزایش تعرفه گاز صورت نگرفته همچنین ستاد هدفمندسازی یارانه ها هیچگونه بحثی مبنی بر افزایش قیمت گاز مطرح نکرده است از این رو قیمت گاز برای امسال ثابت است و مانند تعرفه سال های ۸۹ و ۹۰ محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از مشترکان بخش خانگی تجاری و صنایع غیرعمده درخواست کرد که همزمان با ورود فصل سرما مشترکان باید با اجرای طرح های بهینه سازی و رعایت الگوی مصرف زمینه کاهش مصرف، صرفه جویی و به تبع آن کاهش بار مالی قبوض را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه گاز بهای مشترکان به صورت پلکانی محاسبه می شود و تعیین گاز بهای مشترکان به صورت تصاعدی محاسبه نخواهد شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.