افتتاح دفاتر الکترونیک قضایی

گروه اجتماعی: سرانجام فناوری‌های نوین پای خود را به دستگاه قضایی کشور بازکرد تا شاید بسیاری از مراجعات و پیگیری‌های دعاوی به دادگاه‌ها و دادسرا‌ها کاهش یابد و با تسهیل دسترسی به این خدمات از طریق اینترنت و دفاتر پیشخوان قضایی رضایت مردم از قوه قضائیه افزایش یاید. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی روز گذشته به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه رفت و در حاشیه مراسم افتتاح دفتر خدمات الکترونیکی قضایی به خبرنگاران گفت: از زمان آغاز دوره‌ مدیریت خود تصمیم جدی مبنی بر استفاده از فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی داشتیم. این کار الان برای ما یک ضرورت است و ما مطمئنیم که از هوش و استعداد و توان فرزندان این مرز و بوم می‌شود برای پیشبرد اهداف مربوط به فناوری‌های نوین چه در قوه قضائیه و چه در سایر دستگاه‌ها استفاده کرد. وی با بیان اینکه امیدواریم این خدمت قوه قضائیه برای مردم مطلوب و کارآمد باشد، تصریح کرد: این خدمت باعث تسریع در رسیدگی، ابلاغ و پیگیری پرونده‌ها می‌شود. به‌علاوه اینکه با حذف برخی واسطه‌ها از برخی مفسده‌ها هم حتما جلوگیری می‌شود و این هم یک فایده‌ بسیار مهم است. رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در بحث‌های مربوط به فناوری‌های نوین بویژه اموری که با داده‌های جدید ارتباطی و مخابراتی مرتبط می‌شود بویژه در پرونده‌های قضایی باید با احتیاط عمل کنیم و به همین دلیل هم هست که دوستان ما با احتیاط جلو می‌روند. وی افزود: در فاز اول فقط بحث‌های مربوط به چک، چه کیفری و چه حقوقی پیگیری می‌شود. منتها خود این پروژه، پروژه‌ عظیمی است و ان‌شاءالله اگر این فاز با موفقیت انجام شود، بازخوردهایش بررسی شود و مشکلات و نقایص آن دیده شود امیدوار هستیم که به سرعت بقیه‌ فازها هم در سطح تهران و هم در سطح کشور دنبال شود و تسهیلات ویژه‌ای برای مردم عزیزمان در مراجعه به دادگاه‌ها و دادسراها فراهم می‌شود.

دفاتر خدمات الکترونیکی به ۸۰ دفتر افزایش می‌یابد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز که میزبانی این مراسم را به عهده داشت با بیان اینکه ۴۰ دفتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی در تهران فعالیت آزمایشی دارند، ابراز امیدواری کرد که برای دسترسی بهتر افرادی که اینترنت ندارند تعداد این دفاتر در آینده نزدیک به ۸۰ دفتر در تهران افزایش یابد. حجت‌الاسلام حمید شهریاری گفت: پیرو تصویب طرح عدالت الکترونیکی، سامانه‌ای با عنوان سامانه الکترونیکی خدمات قضایی – سخا – در قوه قضائیه راه‌اندازی شد که این سامانه از ۲ بخش درگاه خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر الکترونیک قضایی تشکیل شده است. وی افزود: درگاه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی اینترنتی

www.adliran.ir در دسترس مردم قرار دارد و آنان می‌توانند از این طریق شکوائیه‌های خود را ثبت یا با استفاده از کد رهگیری سوابق پرونده قضایی خود را پیگیری کنند و اگر افرادی نیز به اینترنت دسترسی نداشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که در طرح پایلوت در ۴۰ نقطه در تهران انتخاب شده است، دادخواست یا شکوائیه خود را ثبت کنند.

جزئیات خدمات قابل دسترسی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: در حال حاضر طرح و پیگیری الکترونیکی دعاوی مطالبه چک، طرح و پیگیری الکترونیکی شکایات صدور چک بلامحل، ارائه الکترونیکی لایحه و مدارک پرونده‌های قضایی مربوط به چک، دریافت الکترونیک اوراق قضایی پرونده‌های مربوط به چک، کسب اطلاع از وضعیت پرونده‌های مربوط به چک از طریق سامانه و پرداخت الکترونیکی هزینه‌های دادرسی در دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی قابل انجام است. وی گفت: امیدواریم با راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت آزمایشی، اشکالات و نواقص این طرح استخراج و برطرف شود تا ظرف ۲ تا ۳ ‌ماه آینده تعداد ثبت دادخواست‌ها بیشتر شود. همچنین برای اینکه اشکالات طرح برطرف شود، یک دفتر در مرکز آمار ایجاد شده است تا اگر مردم در دفاتر ثبت اسناد با مشکل مواجه شدند به این دفتر مراجعه کنند. شهریاری درباره انتخاب دفاتر اسناد رسمی برای ارائه خدمات الکترونیک قضایی گفت: به دلیل اینکه دفاتر اسناد رسمی همکار قوه قضائیه هستند و آمادگی الکترونیکی خوبی مانند راه‌اندازی امضای دیجیتالی داشتند، به نظر رسید که شروع خدمات قضایی این دفاتر مناسب باشد و علاوه بر دفاتر اسناد رسمی، مجوز راه‌اندازی دفتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی به متقاضیان داده خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیک

سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیک قضایی نیز چند ماهی است که راه‌اندازی شده. با استفاده از این سامانه، شهروندان می‌توانند خدمات زیر را در ارتباط با پرونده خود، از طریق پیام کوتاه دریافت کنند: دریافت خلاصه پرونده، دریافت رمز پرونده، دریافت شعبه رسیدگی‌کننده و آدرس، مشاهده فهرست پرونده و ارسال پیشنهاد یا انتقاد.

شهروندان جهت دریافت راهنمای استفاده از این سامانه، می‌توانند عدد صفر را به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹ پیامک کنند. همچنین شهروندان می‌توانند برای دریافت راهنمای دریافت خلاصه پرونده، عدد یک، راهنمای دریافت رمز پرونده عدد ۲، راهنمای دریافت شعبه رسیدگی کننده و آدرس، عدد ۳ و راهنمای ارسال پیشنهاد یا انتقاد، عدد ۹ را به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹ پیامک کنند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.