افزایش ایدز با روابط جنسی ناسالم و روانگردان‌ها

افزایش ایدز با روابط جنسی ناسالم و روانگردان‌ها

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت گفت: رشد انتقال ایدز از طریق روابط جنسی غیر متعارف و مصرف روانگردان‌هایی مثل شیشه که تمایلات جنسی را هشت تا ۱۰ برابر می‌کند، اگر به همین روال ادامه پیدا کند، در آینده آتشفشان بیماری ایدز را در کشور شعله‌ور می‌کند.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: میزان انتقال ایدز و HIV از طریق روابط جنسی غیرمتعارف نسبت به بقیه روش‌ها مثل تزریقی هنوز پایین‌تر است، ولی رشد آن خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: رشد تزریقی ایدز را در کشور تقریبا کنترل کرده‌ایم و مشکلی نداریم و در همان حدی که قبلا بـوده باقی مانده است؛ ولی رشد انتقال ایدز از طریق جنسی خیلی بیشتر و خطرناک شده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر همین روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم ادامه پیدا کند، ده سال آینده می‌بینیم ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ما از طریق جنسی مبتلا شده‌اند، چون هر فرد مبتلا بخصوص از بین زنان خیابانی می‌تواند به طور متوسط پنج نفـــر را مبتلا کند.

وی گفت: آماری که ما داریم این است که ۵۰ درصد این افراد از روش‌های معمولی پیشگیری مثل کاندوم استفاده نمی‌کنند، به همین خاطر افرادی که با اینها تماس دارند مبتلا می‌شوند. این افراد ممکن است بعدا ویروس ایدز را به افراد دیگری حتی همسرانشان منتقل کنند. بنابراین آمار ایدز از این بابت خیلی خطرناک و نگران‌کننده است.

اطلاع‌رسانی درباره ایدز در ایستگاه‌‌های مترو

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای گسترش برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی HIV‌/‌AIDS در کشور از مکاتبات صورت گرفته با شهرداری تهران برای اجرای برنامه‌های مشترک اطلاع رسانی ایدز در ایستگاه‌های مترو و قطارهای درون شهری خبر داد.

عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی نسبت به بیماری HIV‌/‌AIDS، روش‌های انتقال و درمان این بیماری تاکید کرد.

وی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای گسترش برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی درباره بیماری ایدز خبر داد و گفت: تیمی در وزارت بهداشت تشکیل شده تا برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی بیماری HIV‌/‌AIDS با قدرت و کیفیت بهتری پیش رود.

صداقت ادامه داد: صحبت‌هایی در کمیته آموزش و اطلاع رسانی ایدز صورت گرفته تا بتواند مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌‌های داخل و بیرون از وزارت بهداشت را برای اطلاع رسانی بهتر جلب کند. در این زمینه مذاکرات و مکاتباتی با شورای سیاستگذاری صدا و سیما صورت گرفته است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: بر این راساس، مکاتباتی با اداره کل شهرداری تهران صورت گرفته است تا بتوانیم برنامه مشترک آموزشی و اطلاع رسانی را بویژه در ایستگاه‌های مترو و قطارهای درون شهری داشته باشیم و پس از بررسی نتایج آن، این برنامه را به دیگر شهرداری‌های کــشور هــــم گسترش دهیم.

صداقت بر لزوم پیگیری برنامه‌های کاهش آسیب با کیفیت گذشته و حتی بیشتر از آن، تاکید کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.