افزایش زردی نوزاد تا چه میزان طبیعی است؟

بررسی ها نشان می دهند، عدم توانایی کبد نوزاد در دفع بیلی روبین، منجر به ایجاد زردی فیزیولوژیکی می شود.

 دکتر حامد شفق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه زردی فیزیولوژیک نوزادان از روز دوم تا پنجم تولد به حداکثر می رسد، گفت:  نوزاد در بدو تولد بدلیل دریافت اکسیژن کافی از هوای آزاد نیازی به گلبول های اضافی نداشته و با تخریب آنها  و کاهش میزان هموگلوبین و تبدیل هموگلوبین اضافی به بیلی روبین، زردی در نوزاد ایجاد می شود، ولی بدلیل عدم توانایی کافی کبد در دفع بیلی روبین  در بدو تولد و کمبود فعالیت گلوکورونیک تراتسفر از در روزهای اول تولد  عدم دفع بیلی روبین های اضافی زردی فیزیولوژیک ایجاد می شود.
 این فوق تخصص گوارش کبد و  اطفال در ادامه افزود: افزایش طبیعی زردی دوره  نوزادی از روز ۲ تا ۵ به حداکثر می رسد و تا روز ۷ تا ۸ پس از تولد و حداکثر تا روز دهم کاهش می یابد، در این حالت مقدار بیلی روبین خون ممکن است حداکثر به میزان ۱۲ افزایش یابد.
 
** افزایش زردی در نوزاد نارس
 
 دکتر شفق با بیان اینکه در نوزادان  نارس میزان زردی فیزیولوژیک از روز ۳ تا ۴  پس از تولد افزایش می یابد، گفت: این میزان در روزهای ۶ تا ۷ پس از تولد به حداکثر ۱۵ می رسد و تا روز دهم و حداکثر تا روز ۱۴ تا ۱۵ پس از تولد از بین می رود.
 دکتر شفق یاد آور شد:  زردی پاتولوژیک از روز اول تولد بروز می کند و میزان آن در نوزاد رسیده بیش از ۱۲ و در نوزادان نارس به بالاتر از ۱۵ افزایش می یابد که نیازمند اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص است.
 وی با تاکید بر اهمیت درمان زود هنگام زردی پاتولوژیک گفت:  در نوزادان، عفونت ادراری، هیپوتیروئیدی، ناسازگاری گروه خونی مادر با جنین، موجب ایجاد زردی پاتولوژیک می شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.