افزایش ضریب خودکفایی در تولید “محصولات اساسی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

محورهای اصلی فعالیت‌های دولت یازدهم در بخش “کشاورزی”/

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تشریح محورهای اصلی فعالیت‌های دولت یازدهم در بخش کشاورزی پرداخت.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، جهانگیر پرهمت در نشست خبری با بیان اینکه کشاورزی دانش بنیان امروزه می‌تواند به عنوان مبنای رشد بخش کشاورزی عمل کند، گفت: این رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت جهاد در چهار ساله آینده خواهد بود.

وی اضافه کرد: اقدامات خوب و گسترده‌ای که طی سالیان قبل در کشور انجام شده زیر ساخت‌های خوبی را برای رویکرد کشاورزی دانش بنیان در اختیار گذاشته و ظرفیت‌های خوبی را برای این کار ایجاد کرده است.

پرهمت افزود: به جرات می‌توان گفت: با فراهم بودن تمام پایه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز انجام این کار مهم آغاز شد و مانند قطاری است که سرعت آن روز به روز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش ضریب خود کفایی در محصولات اساسی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل ومنابع تولید، استفاده از فناوری‌های نوین، به کارگیری روش‌های جدید تولید، تمرکز بر ارتقا بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح، ارتقا و افزایش بهره‌ویی عوامل و منابع تولید و تامین به موقع و کافی نهاده‌ها از محورهای اصلی برنامه دولت یازدهم در بخش کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد هم چنین با اشاره به محدودیتی که از نظر وسعت اراضی و منابع پایه‌ی تولید در کشور وجود دارد، اضافه کرد: برای افزایش کمی محصولات کشاورزی باید افزایش عملکرد وجود داشته باشد ک این کار در گرو مدیریت واحدهای تولیدی، معرفی ارقام پر محصول جدید و معرفی ارقامی است که در برابر آفات، تنش‌های محیطی، بیماری‌ها و شرایط سخت محیطی مقاوم باشند و محصولات بیشتری را نسبت به ارقام قبل تولید کنند.

پرهمت افزود: با کاری که برای کشاورزی دانش بنیان آغاز شده در کنار موسسات و مراکز تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی مراکز رشد کشاورزی هم تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه پیش نویس نقشه‌ی جامع علمی بخش کشاورزی سال ۹۱ تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است، اظهار کرد: این نقشه چراغ راه آینده، معیار و شاخص‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی را به عنوان کشاورزی دانش بنیان فراهم کرده و امیدواریم امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی آن تصویب و برای اجرا ابلاغ کند.

پرهمت با اشاره به اینکه برای فراهم شدن ساختارهای کشاورزی دانش بنیان نیاز به استاندارد کاری در بخش‌های مختلف است، اضافه کرد: در حوزه تولید نهال و بذر بیش از ۱۵ استاندارد تهیه و توسط مراجع قانونی به تصویب رسیده که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر این بیش از ۱۳۰۰ استاندارد برای حد مجاز باقی مانده ی سموم تهیه شده و در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته که با تصویب و ابلاغ این سازمان بخش های خصوصی و دولتی می‌توانند مطابق با آن به تولید محصولات سالم بپردازند.

پرهمت خاطر نشان کرد: هم چنین تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تعرفه تولید بذر، نهال، خدمات آزمایشگاهی و عمومی برای بخش کشاورزی تصویب شده که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.