افزایش ۱۵ درصدی شکایت از پزشکان

جام جم آنلاین: بیشترین شمار شکایت‌ها در سال گذشته و ۴ ماه نخست امسال از جراحان زنان، ارتوپدی و عمومی بوده است

به نظرتان احتمال شکایت کردن کدامیک از این بیمار‌ها بیشتر است، آنها که از قصور پزشکی آسیب می‌بینند یا کسانی که از رفتار بد پزشک یا پرستارشان دلشکسته و ناراضی می‌شوند؟

اگر می‌گویید گزینه اول، در اشتباه هستید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد احتمال شکایت دل آزرده‌ها بیشتر است و گرچه این اصل در کشور ما هم صادق است اما هنوز مشخص نیست دقیقا از ۱۱ هزار شکایت از قصور پزشکان در چهار سال اخیر چه تعداد مربوط به بدرفتاری کادر پزشکی بوده است و چه تعداد مربوط به درمان ناموفق و نادرست، اما به هر حال آمار شکایت‌های پزشکی در کشورمان در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، ۱۵ درصد رشد داشته است.

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: از میان ۱۱ هزار و ۱۳۸ مورد شکایت قصور پزشکی ثبت شده در پزشکی قانونی، ۵۰۹۱ مورد یعنی ۷/۴۵ درصد به محکومیت پزشک منجر شده است.

افزایش ۱۲ درصدی شکایت از قصور پزشکی در ۵ سال گذشته

در سال ۱۳۸۵ میزان پرونده‌های شکایت ۱۸۵۴ مورد بود، در حالی که این تعداد در سال ۱۳۸۹ به ۲۹۲۵ پرونده رسید و متوسط رشد سالانه پرونده‌های قصور پزشکی در پنج سال گذشته ۱۲ درصد بوده است.

این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی کشور در گزارشی، تعداد کل پرونده‌های رسیدگی شده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۰ را بیش از ۳۳۷۰ پرونده اعلام کرده بود که از این تعداد ۱۵۰۸ پرونده محکوم و ۱۸۶۹ پرونده به تبرئه منجر شده است.

بیشترین جرایم و قصور پزشکی در سال ۹۰

افزایش آمار شکایت از قصور و کوتاهی پزشکان در کشور در حالی است که دکتر سیدهاشم سیدمهدی، دبیر کنگره سالانه جراحان عمومی ایران چندی پیش اعلام کرد: آمار شکایت از پزشکان زیاد بالا نیست، چرا که هیچ پزشکی از صدمه خوردن بیمار خود بهره مادی و معنوی نمی‌برد.

البته این مقام مسئول شکایت از قصور پزشکی را در بیمارستان‌های دولتی بیشتر از بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: شکایات از بیمارستان‌های دولتی نه به علت اقدامات عمدی بلکه به دلیل انجام کارهای دانشگاهی و آموزشی بیشتر است، اما آمار شکایت از قصور پزشکی در سال ۹۱ زنگ هشدار را برای مسئولان وزارت بهداشت به صدا درمی‌آورد.

جدول بیشترین جرایم پزشکی در سال ۹۰


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.