افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه

مهر: مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش ۲۸ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر به دنبال بارندگیهای فصلی مناسب خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرنگ دوستی رضایی شامگاه پنجشنبه در جلسه استانی شورای مدیریت منابع آبخیز دریاچه ارومیه گفت: بر اساس آخرین آمار در پی بارشهای اخیر و  افزایش میزان ورودی آب رودخانه ها به دریاچه سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به آغاز دوره سال آبی ۹۰-۹۱ یعنی تا پایان شهریور سال گذشته ۲۸ سانتی متر افزایش یافته است .

وی اظهار داشت: تراز آبی دریاچه ارومیه در ۳۱ شهریور سال گذشته ۱۲۷۱٫۰۱ متر بود که این میزان در ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۲۷۱٫۲۹ متر افزایش یافته است.

وی همچنین ادامه داد: تا بیستم اردیبهشت سال جاری از رودخانه های بخش غربی دریاچه ارومیه نزدیک به ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده آب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش دارد .

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت تالابهای استان مطلوب است، گفت: به منظور حفاظت از تالابهای اقماری دریاچه ارومیه از سدهای واقع حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه بیش از ۱۰۰ مترمکعب آب در ثانیه رهاسازی می شود .

آغاز اجرای طرح تحویل حجمی آب در ۳۶ روستای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم در این جلسه افزود: با انجام مطالعات میدانی و برگزاری جلسات توجیهی با کشاورزان و تشکیل تعاونی آببران با مشارکت بهره برداران دشت زرینه رود میاندو‌آب ، مرحله نخست طرح تحویل حجمی آب در ۱۰ هزارهکتار از زمینهای این دشت در محدوده ۳۶ روستا اجرا می شود.

جواد محمودی گسترش فرهنگ مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و ضمن تاکید بر اهمیت ساماندهی و اصلاح روش آبیاری در بخش کشاورزی گفت: اصلاح شیوه های سنتی و کم بازده آبیاری در بخش کشاورزی یکی از ضرورتهای اساسی بوده که علاوه بر افزایش راندمان تولید در کمک به بهبود شرایط دریاچه ارومیه نقش موثری دارد.

وی با تشریح برنامه های مدیریت ارشد استانی در ارتقا کمی و کیفی بخش کشاورزی آذربایجان غربی، ادامه داد: با اعطای کمکهای دولتی طرح اصلاح روش آبیاری مزارع استان بطور جدی در حال اجرا است و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز در یک برنامه کوتاه مدت در باغات و مزارع  حوضه آبریز دریاچه ارومیه تکمیل می شود.

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود:‌ در اجرای این طرح باید با آگاه سازی کشاورزان از مزایای آن علاوه بر جلب مشارکت و همراهی آنان و تسریع عملیات اجرایی روند ارتقاء شاخص های بخش کشاورزی استان را ارتقا داده و از هدر رفت  منابع آبی جلوگیری کرد .

فیض الله شمس معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی وجود بیش از ۱۲ هزار چاه نیمه عمیق در دشت زرینه رود، تخریب  برخی از کانلهای شبکه توزیع آب در بین مزارع و اجرا نشدن طرح تجهیز و نوسازی اراضی در داخل شبکه را از عمده مشکلات موجود در دشت زرینه رود عنوان کرد.

ازسال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از ۱۲ سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و… نیز به خطر خواهد افتاد.

به هر حال گویی این بار دریاچه ارومیه خون می گرید تا تمام فریادهای باصدا و بی صدایش را به گوش دوستداران محیط زیست برساند.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.