افکار وسواسی منشأ ایجاد اضطراب در اشخاص

۳۰م آذر ،

روشن روان شناس عمومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: فکر وسواسی یک عقیده احساس و یا یک اندیشه مزاحم و تکرار شونده است که سبب اضطراب در فرد و همچنین بروز رفتارهای غیر عادی در او می گردد.

وی افزود: فکر و رفتار وسواسی غیر قابل کنترل بوده و شخص ناگزیر از تسلیم شدن در برابر آنها است.

وی اظهار داشت: شمارش ذهنی اعداد، تجسم تصاویر دیداری معین و مطالب ذهنی دعا خواندن یا تکرار ذهنی کلمات و عبارات معین از جمله تفکرات وسواسی در اشخاص است.

وی تصریح کرد: تنهایی و انزوا، نداشتن ارتباط کلامی و فیزیکی با دنیای خارج، پرداختن به فعالیت های ضعیف در حد بسیار به تدریج می تواند اضطراب زا و سبب افکار وسواسی در اشخاص شود.

وی افزود: بیماری وسواس بسیار پیچیده و ناتوان کننده است که متأسفانه می تواند در بسیاری از موارد در صورت عدم دریافت درمان حرفه ای سیر صعودی داشته باشد و تبدیل به یک بیماری مزمن شود.

وی در خصوص این که چه اشخاصی دچار وسواس فکری می شوند اظهار داشت: واقعیت این است که یک ذهن بیکار ناخودآگاه به دنبال مشغولیت هایی خواهد رفت که امکان دارد همان فکر وسواسی باشد برای مقابله با ورود افکار وسواسی بهترین کار این است که خود را با فعالیت های ورزشی مشغول کنید.

وی خاطرنشان کرد: دارو درمانی و روان درمانی از جمله راهکارهایی برای درمان این بیماری است و همچنین همکاری خود فرد و اعضای خانواده در بهبود سریع این بیماری تأثیر بسزایی دارد./ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.