اقتصاد مقاومتی / پرونده

محمد هیراد حاتمی:

« وضعیت اقتصادی ایران به طور دقیق دشوار نشده است زیرا باوجود تمام تفاسیری که از تحریم‌ها وجود دارد، حجم روابط تجاری با ایران، رشد کرده است و ما اکنون تجارتی بیش از ۱۶۰میلیارد دلار اعم از صادرات و واردات داریم. » این پاسخی است که رییس اتاق بازرگانی ایران در واکنش به پرسش مجری شبکه تلویزیونی F24 فرانسه در رابطه با دشواری وضعیت اقتصادی ایران مطرح کرد. ( اینجا )

رییس اتاق بازرگانی ایران با این پاسخ تلاش کرد تا نشان دهد موضوع تحریم و بد اخلاقی های غرب موضوع چندان تازه ای برای ایران به شمار نمی آید و  در ادامه گفت و گو  نیز به این نکته تاکید کرد که طی سال های گذشته از این کج سلیقگی غرب در جهت پیشرفت ایران وام گرفته شده است: « باید بین فشارهای سیاسی و منطق اقتصادی، تفاوت قائل شویم. از نقطه نظر اقتصادی، بازاری به بزرگی ایران با ۷۵میلیون جمعیت از ۳۰۰میلیون جمعیت کشورهای آسیای‌میانه را نمی‌توان نادیده گرفت. اما وقتی که دولت‌ها چنین فشارهایی را می‌گذارند، شرکت‌ها مجبور به اجابت آن‌ها هستند، اما همیشه راه سومی وجود دارد و با وجود هزینه‌های اضافی حمل‌و‌نقل و امور بانکی، زندگی (تجاری) هم‌چنان ادامه دارد. »

پاسخ های رییس اتاق بازرگانی ایران به شبکه تلویزیونی فرانسه را می توان به نوعی  برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری قلمداد کرد که چندی پیش بر « اقتصاد مقاومتی » تاکید کردند. موضوعی که با آغاز فاز تازه تحریم های غرب در ادبیات اقتصادی ایران به شکلی جدی از سوی مسئولان دولتی و کارشناسان اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. 

بررسی رسانه های مختلف طی یک هفته گذشته نشان می دهد اهمیت « اقتصاد مقاومتی » طی روز های گذشته به شکل جدی تری مورد تاکید قرار گرفته است. 

« اقتصاد مقاومتی در جلسات دولت و مجلس » این عنوان خبری است که در چهارمین روز مرداد به نقل از رییس مجلس شورای اسلامی انتشار پیدا کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: « تمرکز بر سازوکار اقتصاد مقاومتی متکی بر حضور ملت در عرصه اقتصاد و پرتوان کردن بخش خصوصی و تسهیل فضای کسب و کار آنان و ایجاد فضای همکاری و تعاون بخش های مختلف کشور و قوای سه گانه و پرهیز از حواشی و ایجاد سینرژی و هم افزایی نیروها از ملزومات این دوره است. »

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به جلسات مشترک دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی مردم، اشاره کرد: « در تلاش هستیم تا با برگزاری جلسات مشترک به راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و درونی کشور دست پیدا کنیم. » 

اظهار نظر در رابطه با اقتصاد مقاومتی فقط در میان کارشناسان اقتصادی و مسئولان اجرایی کشور خلاصه نشد و اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی سبب شد تا مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز این مهم را مورد تاکید قرار دهد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تاکید براینکه برای اقتصاد مقاومتی باید بسیج مردمی تشکیل شود، گفت: یکی از نکات مهم اقتصاد مقاومتی به صحنه آوردن مردم است.

سردار سرتیپ پاسدار یدالله جوانی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: لازمه شکل گیری اقتصاد مقاومتی در کشور آن است که باور داشته باشیم درشرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و اگر این موضوع را باور کنیم به سرعت اقتصاد مقاومتی شکل خواهد گرفت. ( اینجا )

« اقتصاد مقاومتی” مدل اقتصادی پیامبر برای مقابله با چالش‌ها بود » عنوان خبری بود که در روزها نخست مرداد به نقل از حجت‌الاسلام محمد رجایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی منتشر شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعتقاد دارد: اقتصاد مقاومتی، مدل اقتصادی پیامبر اکرم(ص)برای غلبه برای چالش‌ها در صدر اسلام بود و مقام معظم رهبری نیز این مدل اقتصادی را برای پیشبرد اهداف انقلاب و غلبه بر چالش‌ها مطرح فرمودند.

از سوی دیگر روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله صبح روز یکشنبه خود شرط های موفقیت اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داد و نوشت: « مقاومت و ایستادگی در مقابل آنچه مقبول و مطبوع هر فرد نیست به دو چیز نیاز دارد؛ انگیزه و اندوخته. » ( اینجا )

 اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی سبب شد تا خبرآنلاین در دومین هفته مرداد  نظر سنجی ای رادر همین رابطه منتشر کند. گروه اقتصادی خبرآنلاین نظرسنجی خود را به سوال’به نظر شما برای کارآمدسازی اقتصاد مقاومتی تاکید بر کدام عامل ضروری تر است؟’ آغاز کرد.پنج گزینه نیز برای انتخاب در نظر گرفته شد. ( اینجا )

نتایج اولیه نظرسنجی اقتصادی خبرآنلاین در رابطه با عامل ضروری کارآمد سازی اقتصاد مقاومتی حکایت از این داشت که ۴۵ درصد مخاطبان خبرآنلاین به ضرورت انضباط مالی دولت رای دادند. ( اینجا )

« افزایش ضرورت رجوع به مدیران با سابقه در اقتصاد مقاومتی » این عنوان خبری بود که در رابطه با آخرین نتیجه نظر سنجی در رابطه با عامل ضروری کارآمد سازی اقتصاد مقاومتی توضیح می داد. بر این اساس تعداد شرکت کنندگان در نظرسنجی اقتصادی خبرآنلاین از مرز پنج هزار و ۶۰۰ نفر عبور کرد که از این میان ۳۹٫۲ درصد در پاسخ به این سوال که”به نظر شما برای کارآمدسازی “اقتصاد مقاومتی” تاکید بر کدام عامل ضروری تر است؟” گزینه انضباط مالی دولت را انتخاب کرده اند که نسبت به نتایج روز ما قبل آن ، حدود ۲ درصد کاهش یافته است. رجوع به تجربه مدیران با سابقه نظام هم در قالب سیرصعودی ۲۷٫۷ درصد آراء را کسب کرده که ۲ درصد بیش از نتیجه قبلی نظرسنجی است.

۱۴درصد آراء هم به کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز اختصاص یافته که کمتر از نتایج اولیه است. گسترش تولید ملی نیز از سوی ۱۵٫۳ درصد رای دهندگان ضروری تر تشخیص داده شده است. مدیریت مصرف از سوی مردم هم با ۳٫۸ درصد، کم ضرور ترین گزینه تشخیص داده شده است. 

« اقتصاد مقاومتی » حتی در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که به بررسی قیمت ارز ارتباط داشت نیز مورد توجه یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران قرار گرفت. رییس اتاق تهران در این نشست تاکید کرد که تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو میدان دادن به فعالان اقتصادی است.او در سخنرانی خود بارها بر این نکته تأکید کرد که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، باید به فعالان اقتصادی میدان داده شود که به کمک دولت بیایند. ( اینجا )
« جزئیات طرح ۹ماده‌ای اقتصاد مقاومتی » نیز تیتر خبری بود که به نقل از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در روز چهارشنبه یازدهم مرداد منتشر شد. ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران به تشریح طرح ۹ ماده‌ای “اقتصاد مقاومتی با محوریت ساماندهی ارز و حمایت از تولید و نحوه توزیع” پرداخت و اظهار داشت: این طرح ۹ ماده‌ای از سوی بنده مطرح و به مرکز پژوهش‌ها ارسال شد و در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی با اعضای این کمیسیون بحث‌هایی در این زمینه داشتیم.

اهمیت « اقتصاد مقاومتی » انتظار می رود طی روز های آینده با تاکید بیشتری از سوی مسئولان اجرایی کشور مورد توجه قرار بگیرد تا به این ترتیب بخش زیادی از اقدامات خصمانه غرب علیه ایران به فرصتی برای پیشرفت و توسعه تبدیل شود.  

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.