اکتشافی صادقانه درباره بدن انسان

جام جم آنلاین: برنامه مستند «درون بدن انسان» سه هفته است که دوشنبه‌شب‌ها از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه را شبکه بی.بی.سی تولید کرده است.

درون بدن انسان، مستندی خلاقانه است که با استفاده از تصاویر بکر و گرافیک‌های بسیار بالا، اثری دیدنی را به نمایش می‌گذارد.

در این مستند بخش‌های مختلف بدن از جمله قلب، رگ‌ها و گردش خون، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، مغز و… با تمام جزئیات به نمایش درمی‌آید و کارکردهای هر بخش بازگو می‌شود. این مستند به مدیریت عباس نباتی به فارسی دوبله شده است.

مستند «درون بدن انسان» نشان می‌دهد که آفرینش انسان، معجزه خلقت است. این برنامه هرچند پر از مباحث علمی و پزشکی است، اما به گونه‌ای ساخته شده که برای عموم مخاطبان هم جذاب است و هم اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها می‌گذارد.

این مستند در ۱۳ قسمت تولید شده است و دو مجری در آن حضور دارند، اما برای پخش از شبکه چهار در چهار قسمت آماده شده است.

گیدئون برادشاو و نت شارمن، کارگردانان این مجموعه مستند هستند و کریستوفر کاتن هم به عنوان بازیگر و مجری با آن همکاری کرده است.

هدف اصلی این مجموعه به گفته برادشاو، اکتشافی صادقانه درباره عجایب داخل بدن انسان است، اما خود او و همکارانش می‌دانستند که ضبط صحنه‌های عجیب و غریب و خیال‌انگیز مجموعه، کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

سازندگان مجموعه با استفاده از یکسری تصاویر گرافیکی، تلاش کردند تصویرهای واقعی و جدیدترین یافته‌‌های علمی را به زبانی ساده به‌نمایش بگذارند.

این سفر علمی با تعریف درباره جزئیات درون بدن انسان و ناشناخته‌های مربوط به آن آغاز می‌شود. پیچیدگی‌های پنهان بدن‌ آدمی، چیزی نیست که بتوان با یک مجموعه درباره‌اش صحبت کرد و این چیزی است که نت شارمن، دومین کارگردان مجموعه تاکید خاصی روی آن دارد.

شارمن می‌گوید: بدن به شیوه‌های شگفت‌انگیز و پیش‌بینی شده‌ای کار می‌کند. درون بدن انسان، به آدم‌هایی خاص که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند و با محدودیت‌های فیزیکی زیادی روبه‌رو بوده‌اند نیز می‌پردازد. بحث درباره این افراد بر جذابیت مجموعه می‌افزاید.

از اولین‌لحظه تولد تا واپسین نفسی که آدم می‌کشد،‌ بحث قصه «درون بدن انسان» است و اپیزودهای مختلف آن، آشکار کننده توانایی‌های خاص بدن انسان و امکانات شگفت‌انگیز آن است.

این مستند قصه خلق بیولوژیکی انسان را با تصاویر تماشایی تعریف و این پرسش را طرح می‌کند که چه عواملی باعث خلق انسان می‌شود؟

صحنه‌هایی که در مجموعه به نمایش درمی‌آید، عموما صحنه‌هایی منحصر به‌فرد است که با زحمات یک گروه فیلمبردار سختکوش به دست آمده‌ است. یکی از دلایل موفقیت بالای این مجموعه مستند در بین کارهای مشابه، تصاویر یگانه و منحصر به‌فرد آن است.

با آن که «درون بدن انسان» بیشترین کارکرد را برای دانشجویان رشته پزشکی و اهالی حرفه پزشکی دارد، اما تماشاگران معمولی هم می‌توانند با تماشای آن، اطلاعات خود را درباره بدن آدمی افزایش دهند. یکی از نکات مثبت مجموعه هم در همین نکته است.

پس از پخش این مجموعه در شبکه بی‌بی‌سی، آمار درخواست پخش برنامه‌های علمی از این دست افزایش یافت و حتی دیگر شبکه‌های تلویزیونی انگلستان هم جذب تولید چنین مجموعه‌هایی شدند.

منتقدان تلویزیونی هم نقدهای مثبتی برای درون بدن انسان نوشتند و از آن به عنوان مستندی جسارت‌آمیز اسم بردند که وارد ناشناخته‌هایی می‌شود که رسانه تلویزیون تا به حال کمتر سراغ آنها رفته است یا اگر هم رفته، به این شکل آنها را مطرح نکرده است.

کیکاووس زیاری – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.