اکنون نوبت ‌راستی‌آزمایی غرب از سوی ایران است

با از سرگیری مذاکرات ایران و آژانس در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت‌

اکنون نوبت ‌راستی‌آزمایی غرب از سوی ایران است

گزارشگر : جعفر تکبیری

 

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۰۶:۱۲

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت، در وین مقابل نمایندگان و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌نشینند تا پس از مدت‌ها، بار دیگر در فضای فنی و به دور از هیاهوهای سیاسی به بررسی پرونده هسته‌ای ایران بپردازند؛ پرونده‌ای که در بهمن ماه سال ۸۴ با فشار لابی صهیونیست و همراهی غرب، از روند فنی خود خارج شد و در بازی‌های سیاسی آن روزهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شد. نهادی که با نفوذ شدید کشورهای غربی، توانایی اعمال فشار سنگین‌تری علیه جمهوری اسلامی را داشت تا از این طریق به هدف نهایی دشمنان جمهوری اسلامی که همان متوقف کردن کامل فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان بود، دست پیدا کنند. اما به رغم تمامی فشارهای اقتصادی و گاه نظامی، که از سوی شورای امنیت سازمان ملل طی این شش سال به کشور و مردم وارد شد، ایران حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود نشد و به تلاش خود برای تکمیل دستیابی به انرژی صلح آمیز ادامه داد. تمامی اینها در حالی بود که هر روز غربی‌ها مدعی نظامی و غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان می‌شدند و طرف مقابل ایران نه تنها این ادعاها را تکذیب کرد، بلکه در اقدامی مبتکرانه تولید، ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را حرام اعلام کرد؛ موضوعی که توسط رهبری معظم انقلاب چندین بار به صورت رسمی عنوان شد.
حالا پس از گذشت بیش از شش سال از این اقدامات و شکست‌های سنگینی که در عرصه دیپلماتیک این پرونده عاید دنیای غرب شد، بار دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پذیرفته‌اند تا در فضایی به دور از جنجال‌های سیاسی و به صورتی کاملاً فنی سؤالات خود را از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران مطرح و از آنها پاسخ دریافت کند؛ ماجرایی که بیشتر به نظر می‌رسد نوعی خرید آبرو و لاپوشانی تمام شکست‌های غرب باشد.
پایبندی ایران به معاهدات آژانس
اما این کش و قوس‌ها در خصوص پرونده هسته‌ای ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی بیشترین حجم همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان آنها را طی سنوات گذشته داشته است، به گونه‌ای که کوچک‌ترین فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد و آنها می‌توانند به راحتی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان سرکشی کنند. علاوه بر این، ایران به صورت دقیق میزان فعالیت‌های هسته‌ای و تولیدات سوخت خود و همچنین میزان سانتریفیوژ‌های خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع می‌دهد؛ ماجرایی که البته هزینه‌های فراوانی نیز برای جمهوری اسلامی به دنبال داشته و بارها شاهد افشای اطلاعات سری هسته‌ای ایران توسط همین بازرسان بوده‌ایم؛ بازرسانی که بیشتر عملکردی جاسوسی دارند. علاوه بر این، پیگیری سرنخ‌سوءقصدهای صورت گرفته به جان دانشمندان هسته‌ای کشورمان نیز نشان می‌دهد که بخشی از اطلاعات و مشخصات این دانشمندان شهید توسط همین جاسوسان بازرس‌نما در اختیار سرویس‌های جاسوسی و تروریستی رژیم صهیونیستی و غرب قرار گرفته است.
کشورهایی که عضو نیستند
تمامی این همکاری‌های صورت گرفته ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که در همسایگی جمهوری اسلامی برخی کشورها و رژیم‌هایی حضور دارند که به رغم اعلام علنی دستیابی به سلاح هسته‌ای همچنان حاضر به پذیرش و امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا همان ان پی تی معروف نیستند. هند و پاکستان و همچنین رژیم صهیونیستی جزو کشورهایی هستند که به رغم حضور و همسایگی در منطقه حساس خاورمیانه مدام به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای خود اقدام می‌کنند و امنیت این منطقه حساس را به خطر می‌اندازند. این اقدامات در حالی است که غرب بر روی این قانون‌شکنی‌ها و همچنین به خطر انداختن صلح در منطقه، چشم خود را بسته و نه تنها خبری از تهدید و فشار برای متوقف کردن این اقدامات ضد بشری وجود ندارد، بلکه این حکومت‌ها مورد حمایت غربی‌ها نیز هستند. در عین حال رژیم صهیونیستی نیز مدام تهدیدات نظامی مختلفی را متوجه کشورهای منطقه می‌کند و از این راه به دنبال باج‌گیری از آنها است؛ ماجرایی که نشان دهنده اوج تناقض رفتاری غرب در قبال ایران و سایر کشورهاست.
زمانی برای بازگشت پرونده به وضع عادی
در عین حال، مرور آنچه بر پرونده هسته‌ای ایران گذشته نشان دهنده آمادگی همیشگی جمهوری اسلامی برای حل و فصل سریع مشکلات مربوط به این ماجراست. واقعیتی که در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول به اثبات رسید و تمامی شرکت کنندگان در این مذاکره نیز طبق معمول بر مثبت بودن این مذاکرات تأکید کردند. حالا نیز که قرار است پس از چهار سال باردیگر مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود و ایران به سؤالات فنی آژانس پاسخ دهد، نشان‌دهنده حسن نیت جمهوری اسلامی برای اتمام این قضیه بین‌المللی است که باعث به وجود آمدن خسارت‌های زیاد اقتصادی به هر دو طرف شده است. از این رو غرب نیز باید پس از گرفتن پاسخ سؤالات و برای اثبات حسن نیت واقعی خود برای حل مسالمت‌آمیز این موضوع، ترتیبی اتخاذ کند که پرونده ایران از شورای امنیت خارج شود و به همان روال فنی خود باز گردد؛ حرکتی که می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات در روابط دو طرف باشد، مگر آنکه آنها بر خلاف گفته‌های خود نیتی غیر از حل مسالمت آمیز این پرونده داشته باشند.

 


جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.