التهاب بازارهای سکه وارز فروکش کرد؟

به نقل از دنیای اقتصاد،قیمت دلار روز گذشته در محدوده ۲۴۴۰ تا ۲۴۵۰ تومان ثابت ماند. قیمت سکه اما کاهش یافت.
روز گذشته تقریبا قیمت‌ها نوسان چندانی به خود ندید و بازار با افزایش تقاضای زیاد هم مواجه نبود.

در عین حال انتظار برای یک حرکت یا تحقق یکی از وعده‌هایی که بعدا مشخص شد انتظار معقولی نیز نبوده بر بازار مستولی بود؛ چراکه در بازار برخی در انتظار افت قیمت بودند. از این رو همین شرایط ایستایی تقاضا را در بازار به ارمغان آورده بود. قیمت سکه اما به دلیل افزایش عرضه و حرکت تعداد زیادی از سکه‌های خانواده‌ها از منازل به بازار و حتی سرمایه‌گذاران، موجبات افت قیمت آن را رقم زد.

در این روزها رفت و آمد برخی مقامات اقتصادی در راهروهای مجلس اگر چه عمدتا به انگیزه پاسخگویی به نوسان‌های نرخ ارز صورت می‌گیرد، اما در نهایت جزئیات خاصی را که نشان دهد مسیر سیاست‌های ارزی به کجا خواهد رفت بیان نمی‌کند. آنچه البته واضح است اینکه بانک مرکزی در توزیع دارایی‌های ارزی کشور و منابع ذخایر ارزی برای مصارف وارداتی و جاری همان‌طور که وزیر نیز به آنها اشاراتی داشته، امساک به خرج می‌دهد که به نظر می‌رسد این سیاست در آینده نیز دنبال شده و در شرایط فعلی البته منطقی به نظر می‌رسد. در واقع کنترل قیمت ارز نباید به بهای از دست رفتن دارایی‌های ارزی کشور تمام شود که برای تحصیل و جمع‌آوری آن منابع نفتی و گازی بی‌شماری از دارایی‌های ملی به فروش رسیده است. تقریبا آخرین آماری که سال‌های قبل از میزان دارایی‌های ارزی کشور منتشر شده بود، اشاره‌ای به رقم ۱۲۰ میلیارد دلار داشت. این منابع باید همچنان حفظ شده و به دور از سیاست‌های مربوط به کنترل بحران ارزی و حتی تک نرخی شدن آن دست نخورده باقی بماند.

در روزهای اخیر نیز رییس کل بانک مرکزی دوباره بر تخصیص بهینه دلار ۱۲۲۶ تومانی دولتی به دو اولویت مصارف ارزی در کشور تاکید کرد. گفته شده که بانک مرکزی از این پس نیز از دادن رانت ارزی به کسانی که کالا با دلاردولتی وارد کنند و با نرخ دلار آزاد در بازار بفروشند، نخواهد داد.
پرهیز از تزریق ارز همان طور که اغلب کارشناسان مستقل بر آن تاکید دارند نتیجه‌ای جز دامن زدن به رانت‌خواری‌های گسترده ندارد. اما در شرایط فعلی تنگ‌تر کردن حلقه تخصیص ارز دولتی به اولویت‌های اصلی که با معیشت مردم سرو کار دارد، عقلایی‌تر و به عدالت نیز نزدیک‌تر است.
بر اساس آخرین اعلام‌ها، اولویت اول شامل کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی است. اولویت دوم نیز شامل کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود اعلام شده است. فارغ از این حلقه تامین ارز مورد نیاز سایر اقلام وارداتی در کشور به تدریج به سوی بازار آزاد ارز هدایت شده است. به نظر می‌رسد که تداوم این شرایط موجب واقعی‌تر شدن قیمت‌ها در سایر بازارها و تعدیل تقاضای واقعی کالاها و خدمات خواهد شد. در این مسیر به مرور مصارف واقعی با قیمت‌های جدید هر چند با زحمت و تاخیر، اما تطابق خواهند یافت. در این راستا اگر قدری از التهابات سیاسی در فضای عمومی منطقه کاسته شود و در جهت برخی نگرانی‌ها اقدامات بهتر و موثرتری صورت بگیرد، شاید دست یافتن به یک نرخ تعادلی که بازار را به سمت تک نرخی شدن ارز سوق دهد چندان هم دور از دسترس نباشد.

قیمت‌های بازار

روز گذشته دلار زیر ۲۴۵۰ تومان به کرات دچار نوسان شد اما قیمت آن از ۲۴۴۰ تومان پایین‌تر نرفت و ۲۴۵۰ تومان را هم خیلی راحت نتوانست پشت سر بگذارد. در این راستا قیمت آن تقریبا تغییر زیادی نسبت به روز شنبه نداشت. در همین بازار اما قیمت یورو با ۴۰ تومان افزایش تا ۳۲۲۰ تومان افزایش یافت. پوند انگلیس نیز که دوسه روزی ثابت مانده بود، با ۳۰ تومان افزایش تا ۳۹۷۰ تومان رشد کرد. صد ین ژاپن ۱۰تومان گران شد و به ۳۱۳۰ تومان رسید. ریال عربستان تا ۶۵۱ تومان و درهم امارات تا ۶۷۰ تومان عرضه شدند. دلار کانادا ۲۰ تومان رشد کرد و به نرخ ۲۵۳۰ تومان رسید. دلار استرالیا اما در سطح ۲۵۹۰ تومان باقی ماند. لیر ترکیه دیروز با ۴ تومان افزایش تا ۱۳۷۹ تومان هم بالارفت. در بازار داخلی اما قیمت سکه با وجود ثبات قیمت جهانی طلا در سطح ۱۷۷۱ دلار، کاهش قابل توجهی داشت. سکه طرح جدید ۱۰هزار تومان کاهش داشت و به نرخ ۹۴۳ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم با ۱۱ هزار تومان کاهش تا بعدازظهر به نرخ ۹۴۴ هزار تومان کاهش یافت.

نیم سکه ۶ هزار تومان و ربع سکه ۳ هزار تومان کاهش یافتند و به ترتیب ۴۷۱ هزار تومان و ۲۳۶ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا اما با اینکه قیمت تا قبل از ظهر کاهشی بود، بعدازظهر دوباره افزایش یافت. مثقال ۱۷ عیار به عنوان مظنه پایه بازار داخلی طلا با ۷۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه تا ۴۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان گران شد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز با ۱۵۱ تومان افزایش به محدوده ۹۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

طلا در بازارهای جهانی

به دنبال تازه‌ترین تحولات در سیاست‌های پولی فدرال رزرو، در دور تازه‌ای از تسهیل مقداری با هدف افزایش میزان اشتغال قرار است ماهانه ۴۰میلیارد دلار صرف خرید اوراق قرضه شود. گفته شده نرخ بهره در آمریکا تا میانه سال ۲۰۲۴ هم برای رونق بیشتر فضای کسب و کار ثابت خواهد ماند. در پی این تحول، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد و در شرایطی که برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۳۱/۱ افزایش یافته بود، طلا نیز تا سطح ۱۷۷۱ دلار ترقی کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.