الجزایر با حضور نظامی سازمان های بین المللی در مالی مخالفت کرد

میانجیگران بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکو واس) در پی تشدید اختلاف ها میان گروه های شورشی درمنطقه ازواد در شمال با دولت مرکزی مالی، خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل در این منطقه شدند.

به گزارش ایرنا، روزنامه پرتیراژ الجزایری الخبر روز دوشنبه نوشت : دولت الجزایر دلیل مخالفت با پیشنهاد کشورهای آفریقایی برای مداخله نظامی در امور داخلی مالی را عدم تکرار مجدد سناریوی لیبی عنوان کرده است.

الجزایر معقتد است که مشکلات پیش آمده در شمال کشور مالی از طریق گفت و گو و صرف نظر کردن طرف های درگیر از برخی خواسته هایشان حل و فصل خواهد شد.

روسای جمهور نیجریه و غنا در نشست روز شنبه شورای اقتصادی کشورهای غرب آفریقا بر مداخله نظامی شورای امنیت در منطقه شمال مالی برای خارج کردن شورشیان از شهر باماکو پایتخت مالی تاکید کرده بودند.

براساس این گزارش، کشورهای نیجر و الجزایر نیز با هرگونه دخالت خارجی و حمله نظامی به این منطقه مخالفت کردند.

جنبش آزادیبخش ملی ازواد بزرگترین گروه شورشی الطوارق در شمال کشور مالی روز گذشته با اعلام تشکیل ‘شورای ریاستی’ ازواد، اعلام کرد که این شورا، مسوولیت تعیین سیاست های کلی برای این منطقه در خصوص تامین امنیت، آموزش، پرورش ، سیاست خارجی و مدیریت شهرهای منطقه را بر عهده خواهد داشت.

‘ بلال آج الشریف’ و ‘ محمد دیجیری ‘ به عنوان رییس و معاون شورای ریاستی ازواد ،مسوولیت گفت و گو با سایر کشورها و سازمان های بین المللی برای توسعه روابط را برعهده دارند.

سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکو واس) در نشست روز شنبه ، اعزام نیروهای حافظ صلح به منطقه شمال مالی برای آرام کردن منطقه و حمایت از دولت مرکزی این کشور را پیشنهاد داده بودند.

در پی کودتای نظامی در اولین روزهای فرودین ماه سال جاری در مالی که به سرنگونی ‘امادو تومانی توری’ رییس جمهوری این کشور انجامید، هرج و مرج مالی را فرا گرفت.

شورشیان طوارق و گروه های اسلامگرا با در اختیار گرفتن سه شهر بزرگ در شمال این کشور بر اجرای دستورات شریعت تاکید دارند

خاورم ** ۱۲۰۰**۵ ۳۶ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۴۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.