الجزایر: یک کانادایی سازمان‌دهی گروگان‌گیری را بر عهده داشته است

۳۰م دیماه ،

YUM7....jpg

نخست‌وزیر الجزایر با تقدیر از نیروهای کشورش گفت، هماهنگ‌کننده تراژدی گروگان‌گیری در تاسیسات گازی “امیناس” که ۶۷ کشته برجای گذارد، یک شهروند کانادایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر در سخنانی دولت خود را متعهد به مبارزه با گروه القاعده دانست و گفت: ما با شورش گروه‌های تندرو از جمله القاعده در صحرا مبارزه می‌کنیم.

تاکنون تصور می‌رفت که گروگان‌گیران تاسیسات استخراج و تصفیه گاز امیناس در صحرای الجزایر، از لیبی و نیجریه وارد الجزایر شده بودند، اما اکنون ثابت شده که آنها از شمال مالی آمده‌ بودند.

نخست‌وزیر الجزایر روز دوشنبه با اعلام این موضوع گفت که مهاجمان قصد داشته‌اند گروگان‌های خود را به پایگاهی در مالی انتقال دهند تا بدین‌گونه فرانسه را برای عقب‌نشینی نیروهایش از مالی زیر فشار بگذارند.

وی گفت که نیروهای امنیتی خصوصی این شرکت گاز امیناس مانع از ربوده‌ شدن اتوبوس حامل همکاران خارجی این تاسیسات شده بودند.

این مقام الجزایر در ادامه تصریح کرد که هرگز به القاعده اجازه نخواهند داد تا پایگاهی دائمی همانند آنچه در افغانستان وجود دارد، برای خود در شمال غرب آفریقا فراهم کنند.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، بر اساس آماری که رئیس جمهور الجزایر ارائه کرده، در این گروگان‌گیری ۶۷ تن کشته شده‌اند که ۳۷ تن از کارکنان خارجی تاسیسات و یک تبعه الجرایر و ۲۹ تن دیگر از گروگان‌گیران بوده‌اند و سه تن از مهاجمان زنده دستگیر شده‌اند. هنوز از سرنوشت هفت خارجی دیگر اطلاعی در دست نیست.

رئیس دولت الجزایر گفت که گرو‌گان‌های کشته شده خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، رومانی، نروژ و فیلیپین بوده‌اند. مهاجمان با شلیک به سر این قربانیان آنها را به قتل رسانده بودند.

سلال گفت که گروگان‌گیران از کشورهای الجزایر، مصر، مالی، موریتانی، نیجریه و تونس بوده‌اند و دست‌کم دو تن از تروریست‌ها تابعیت کانادایی داشته‌اند. وی افزود که یکی از دو نفر کانادایی این گروگان‌گیری را هماهنگی کرده است و او را “خداد” می‌نامیده‌اند.

بنا بر اطلاعات سلال، این گروه تروریست حدود دو ماه پیش از شمال مالی به سوی الجزایر حرکت کرده و از مرزهای مشترک جنوبی با نیجریه و لیبی وارد خاک الجزایر شده‌اند.

سلال گفت که سرکرده‌ی گروه به نام “محمد الامینه” در درگیری‌ها کشته شده است. وی از مدت‌ها پیش برای سرویس امنیتی الجزایر چهره‌ای شناخته شده بوده است.

گفته می‌شود که مهاجمان شناخت دقیقی از این تاسیسات گازی داشته‌اند. احتمال داده می‌شود که اشخاصی از داخل تاسیسات گازی امیناس با آنها همکاری کرده‌اند.

وزارت امور خارجه کانادا در اوتاوا اعلام کرده است، در حال جمع‌آوری اطلاعات و بررسی شرایط است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.