امضای قرارداد توسعه ۴ میدان نفتی غرب کارون در شهریور

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از امضای قرارداد ۴ میدان نفتی غرب کارون تا پایان شهریور خبر داد و گفت: توسعه این میدان ها به مراحل نهایی رسیده و در مدت یک ماه آینده کارهای حقوقی و قراردادی آنها انجام می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، سلبعلی کریمی گفت : میدان های غرب کارون شامل سپهر، سهراب، جفیر و سوسنگرد هم اکنون در مراحل خوبی هستند و تا پایان شهریور اجرایی می شوند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در باره اجرای طرح نگهداشت توان تولید در میدان های غرب کارون گفت: این طرح با هدف حفظ توان تولید در میدان های نفتی دارخوین، جفیر و آزادگان به صورت مستمر اجرایی و از روش های معمول نگهداشت تولید در این میدان ها استفاده می شود.

کریمی افزود: در میدان جفیر از روش های دیگری برای نگهداشت توان تولید استفاده می شود و شرکت پتروایران متولی ان است که همزمان با تولید زودهنگام این میدان، برای نگهداشت توان تولید آن روش های لازم را بکار ببرد.

وی اظهار امیدواری کرد امسال تولید میدان های یادآوران و جفیر افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از تزریق روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در پنج ماه نخست امسال به میدان دارخوین خبر داد و افزود: توان تولید چاه های منطقه غرب کارون با استفاده از روش های تعمیر و نگهداری حفظ می شود، ضمن آن که از روش تزریق گاز نیز برای تولید ثانویه از میدان نفتی استفاده می شود.

وی افزود: استفاده از روش های تولید ثانویه برای جلوگیری از کاهش تولید به عنوان یک اصل از سوی شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شده است و متناسب با رفتار و طبیعت مخزن از این روش ها استفاده می شود و ممکن است در یک مخزن از روش تزریق آب و یا تلمبه های درون چاهی استفاده شود.

کریمی افزود: از روش های بهبود برداشت (IOR) و ازدیاد برداشت (EOR) در شرکت نفت و گاز اروندان استفاده می شود؛ ضمن آنکه استفاده از این روش ها جز الزامات شرکت و پیمانکاران فعال در پروژه ها است.

وی با بیان این که هم اکنون یک دکل نفتی در منطقه غرب کارون فعال است، افزود: شمار دکل های فعال در این بخش تا پایان شهریور امسال با توجه به فعال شدن میدان های نفتی به چهار دکل افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: نفت قابل برداشت میدان اروند تا کنون حدود ۱۵۰ میلیون بشکه درنظرگرفته شده است و در صورتی که قیمت هر بشکه نفت را حدود ۱۰۰ دلار در نظر بگیریم ارزش نفت قابل برداشت این میدان حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

کریمی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۳۵ میلیون دلاری برای توسعه میدان اروند گفت: در صورتی که تا یک میلیارد دلار برای توسعه این میدان سرمایه گذاری کنیم از نظر اقتصادی به صرفه است، زیرا احتمال مشترک بودن آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: قرارداد توسعه میدان اروند با شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به عنوان یکی از شرکت های توانمند داخلی بسته شد و این مهم تاثیر خوبی در رشد توانمندی و ارتقای سطح کیفی شرکت های ایرانی فعال در حوزه بالادست صنعت نفت دارد.

کریمی با بیان این که حفاری دو حلقه چاه میدان اروند به پایان رسیده است، افزود: حفاری سومین چاه این میدان در عمق سه هزار و ۲۰۰ متری تا حدود یک تا دوماه آینده به پایان می رسد و حداکثر چهار حلقه چاه دیگر از سوی شرکت تاسیسات دریایی در این میدان حفر می شود تا به تولید برسد.

وی نفت درجای میدان اروند را ۵۰۰ میلیون بشکه تا یک میلیارد بشکه برآورد و تصریح کرد: این میدان تا ۱۸ ماه آینده به تولید می رسد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.