انتخاب کیف مناسب مدرسه

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛تنوع کیف‌های مدرسه و نیز آسیب‌هایی که در اثر حمل کیف نامناسب به وجود می‌آید موجب شده تا والدین همواره به هنگام خرید کیف برای فرزندانشان این دغدغه را داشته باشند که کدام کیف برای فرزندشان مناسب‌تر است.جنس کیف باید به گونه‌ای باشد که در تماس با پشت و کمر تعریق نداشته باشد. بهتر است از کیف‌های چرمی و پارچه‌ای به جای کیف‌های نایلونی و یا پلاستیکی استفاده شود.
میزان حمل کتاب و وسایل تحریر باید متناسب با وزن کودک باشد و بهتر است که دانش آموزان در دوره دبستان بیش از دو کیلوگرم و یا حداکثر سه کیلوگرم وزن را حمل نکنند.

رعایت اصول ایمنی انتخاب کیف پشتی :

به دنبال کیف‌هایی باشید که حمایت،‌ راحتی و ایمنی بهتری را ارائه کند.

کوله پشتی را انتخاب کنید که در پشت آن بالشتک‌هایی برای کاهش فشار کیف وجود داشته باشد.

به دنبال کیف پشتی باشید که کمربند‌های آن دور کمر و قفسه سینه می‌پیچد و به این ترتیب وزن محتویات کیف به صورت متعادل‌تری پخش می‌شود.

کیفی که دارای چند محفظه است، بهتر است،‌ زیرا به گسترش یکنواخت وزن وسایل مدرسه کمک می‌کند.‌
کیفی را ‌انتخاب کنید که از مواد بازتاب‌دهنده نور (رنگ های شب نما) ساخته شده باشد تا به این ترتیب کودک‌تان در صورتی که در تاریکی را می‌رود، آسان‌تر دیده شود.

جنس کیف مدرسه باید از انواع سبک باشد که در مجموع با محتویات آن وزن زیادی نداشته باشد.

استفاده از کیف‌هایی که روی یک شانه ‌انداخته می‌شود به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود. همچنین وزن کیف دانش‌آموز بستگی به توان و جسم او دارد و هر مقدار کیف‌ دانش‌آموز سبک‌تر باشد، برای سلامتی او بهتر است.
متخصصان  طب فیزیکی وتوانبخشی معتقدند که کیف‌های کوله پشتی  مناسب‌تر از انواع دستی و بندی آن است. نحوه تنظیم دو بند کوله پشتی باید طوری باشد که وزن کیف در ناحیه پشت و میان دو کتف قرار گیرد. همچنین بندهای کوله‌پشتی‌ها نباید آنقدر بلند باشند که روی ناحیه لگن و کمر قرار گیرند. از طرف دیگر کوله پشتی‌های یک طرفه مناسب نبوده و غیراستاندارد هستند؛ چرا که برای حمل آن، فرد ناچار است به یک طرف متمایل می‌شود.

نکته :تحمیل وزن زیاد به بدن دانش‌آموزان می‌تواند سبب آسیب به مفاصل شود. وزن نامناسب کیف‌ها در بدن دانش‌آموزان در درازمدت، افتادگی شانه به یک طرف یا حتی انحراف ستون فقرات، افزایش قوس کمر و بدشکلی در ستون فقرات را به دنبال دارد.

کدام کیف مدرسه مناسب‌تر است؟
امروز انواع مختلف کیف مدرسه در بازار موجود است که در این میان کوله‌پشتی طرفداران بیشتری دارد.

کیف‌های کوله‌پشتی که در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند امروز بسیار متداول شده و برای دانش‌آموزان در هر سنی مناسبند و اگر به طرز صحیحی استفاده شوند بسیار مفید هستند. بسیاری از کوله‌پشتی‌ها شامل جیب‌های زیادی هستند که به دانش‌آموز کمک می‌کند در حمل کتاب‌ها، برگه‌ها و دفترچه‌ها از خانه به مدرسه و بعکس راحت‌تر باشد. در مقایسه با کیف‌های روی شانه‌ای یا کیف‌های دستی، کوله‌پشتی‌ها بهترند، زیرا در واقع وزن کیف توسط ماهیچه‌های قوی‌تری در بدن (یعنی ماهیچه‌های پشت و ماهیچه‌های شکمی)‌ تحمل می‌شود.
وقتی از این نوع کیف‌ها درست استفاده شود، وزن کوله‌پشتی در بدن توزیع می‌شود و دردهای گردن و شانه هنگام استفاده از آنها در مقایسه با کیف‌های دستی یا کیف‌های روی شانه بسیار کمتر خواهد شد.

اگرچه این کیف‌ها بسیار کاربردی و مناسب هستند، اما در صورت سنگینی بیش از حد یا استفاده نادرست، می‌توانند باعث کشش ماهیچه‌ها و مفاصل و درد در ناحیه پشت شوند. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که به دانش‌آ‌موزان کمک می‌کند تا کیف کوله‌پشتی مناسب تهیه کنند.

مشکلاتی که کوله‌پشتی‌ها می‌توانند ایجاد کنند:
اگرچه بسیاری از فاکتورها و عوامل می‌توانند باعث درد در ناحیه پشت شوند (مثل مشارکت بیش از حد در فعالیت‌های ورزشی، وضعیت نامناسب در نشستن و کم‌تحرکی‌های طولانی‌مدت)‌ اما برخی دانش‌آموزان به خاطر این که در تمام طول روز مقدار زیادی کتاب و دفتر با خود حمل می‌کنند، دچار این نوع دردها می‌شوند. بیشتر پزشکان و فیزیوتراپ‌ها پیشنهاد می‌کنند که بچه‌ها نباید باری بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن خود را در کیف گذاشته و حمل کنند.

برای کمک به فهم این مطلب که چقدر یک کیف سنگین می‌تواند روی بدن کودک تاثیر بگذارد، باید به نحوه عملکرد نواحی پشت بدن بپردازیم. ستون فقرات از ۳۳ استخوان تشکیل شده که مهره نامیده می‌شود و بین مهره‌ها، دیسک قرار گرفته است.

وقتی یک شیء سنگین مانند یک کیف کوله‌پشتی پر از کتاب به طور نادرستی روی شانه‌ها قرار می‌گیرد، نیروی وارد شده می‌تواند بچه را به سمت عقب بکشاند. برای جبران، باید کودک به سمت جلو خم شود و این کار باعث می‌شود که ستون فقرات به طور غیرطبیعی به هم فشرده شود. وزن سنگین ممکن است باعث ایجاد درد در نواحی پشت، گردن و شانه در کودک شود.

کودکانی که کوله‌پشتی خود را فقط روی یکی از شانه‌هایشان می‌اندازند (که بسیاری از آنها هم این کار را انجام می‌دهند!) درواقع به یک سمت بدن خود متمایل می‌شوند تا وزن اضافه را جبران کنند. در این حالت آنها درد در ناحیه پشت بدن را تجربه کرده و شانه‌ها و گردنشان کشیده می‌شود.

استفاده نامناسب از کوله‌پشتی می‌‌تواند باعث ‌ایجاد وضعیت نامناسب در فرم بدن شود. دخترها و بچه‌های کوچک‌تر در خطر ناراحتی‌های ناشی از سنگینی کوله‌پشتی‌ها قرار دارند، چراکه حساس‌ترند و حمل بارهای نامتناسب با وزن بدن برایشان زیانبارتر است. همچنین کوله‌پشتی‌ها با بندهای نازک و سفت که در داخل شانه‌ها جای می‌گیرند روی اعصاب و گردش خون تاثیر می‌گذارند. این نوع از بندها می‌توانند باعث سوزش، بی‌حسی و ضعف در بازوها و دست‌ها شوند.

کیف‌های سنگین یا پر تنها باعث دردهای ناحیه پشت بدن نمی‌شوند بلکه معایب دیگری هم دارند. بچه‌هایی که کیف‌های بزرگ حمل می‌کنند اغلب از مقدار فضایی که کیف اشغال می‌کند، آگاه نبوده و هنگام راه رفتن یا دور زدن یا حرکت در جاهای تنگ و باریک مرتب با کیف خود به دیگران ضربه وارد می‌کنند و باعث صدمه زدن به کودکان دیگر می‌شوند. حمل کیف‌های سنگین طریقه راه رفتن یک فرد را تغییر داده و خطر افتادن بویژه در پله‌ها را افزایش می‌دهد.

خرید کیف مناسب:
به رغم مشکلات بالقوه‌ای که کوله‌پشتی‌ها دارند، اما در واقع در صورت استفاده درست، یک وسیله عالی برای دانش‌آموزان هستند، اما قبل از این که یک کوله‌پشتی جدید و به روز برای فرزندتان تهیه کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

ـ هنگام خرید کوله‌پشتی‌ها سعی کنید یک کوله‌پشتی سبک انتخاب کنید که وزن اضافه‌ای را به کودک تحمیل نکند. مثلا اگرچه کیف‌های چرمی خیلی زیبا هستند، اما از کیف‌های سنتی پارچه‌ای سنگین‌ترند.

ـ یک کیف با دو بند پهن انتخاب کنید، زیرا بندهای خیلی نازک به شانه‌ها صدمه می‌زنند.

ـ کیفی را بخرید که روکش نرمی داشته باشد تا نه‌تنها راحتی را افزایش دهد که سایر بچه‌ها را نیز از ضربات ناشی از وسایل تیز موجود در کیف مثل خط‌کش، مداد و کتاب نجات بدهد.

ـ کوله‌پشتی‌هایی که دارای یک بند اضافه در ناحیه کمر هستند، بهترند چون به توزیع وزن در کل بدن کمک بیشتری می‌کنند.

ـ کیف‌هایی که دارای جیب‌های بیشتری هستند نیز در توزیع بیشتر وزن تا حدودی موثرند.

اگرچه کوله‌پشتی‌هایی که دارای چرخ بوده و قابلیت کشیده شدن روی زمین را دارند برای کسانی که بار زیاد و سنگینی در کیف می‌گذارند مناسبند، اما حمل آنها در بالا بردن از پله یا در روزهای برفی سخت است.

استفاده عاقلانه از کوله‌پشتی:
برای کمک به کودک خود برای جلوگیری از صدمات ناشی از استفاده از کوله‌پشتی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

ـ بار کیف را سبک کنید. توصیه شده که نباید وزنی بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن توسط شخص حمل شود. اگر نمی‌دانید ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن فرزندتان چقدر است، ‌از یک ترازو استفاده کنید. (مثلا اگــــر کــودکتان ۳۰ کیلوگرم وزن دارد، وزن ۳ تا ۶‌/‌۳ کیلویی، حداکثر باری است که او می‌تواند در کیف خود حمل کند)‌.

ـ به کودک خود آموزش دهید که هر دو بند کیف را روی ۲ شانه خود قرار دهد و از کیف درست استفاده کند.

کارهای دیگری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید عبارتند از:

ـ کودک خود را به استفاده مرتب از میز تحریر و قفسه کتاب‌ها تشویق کنید و اجازه ندهید که تمام طول روز، کتاب‌هایش را در کیفش با خود حمل کند.

ـ‌ از او بخواهید که وسایل غیرضروری را با خود حمل نکند چون وزن کیف را افزایش می‌دهد.

ـ او را تشویق کنید که فقط کتاب‌های مورد نیازش را با خود به مدرسه ببرد نه هرچه کتاب و دفتر دارد.

ـ ‌بلند کردن کوله‌پشتی به روش صحیح می‌تواند از صدمه به کودک جلوگیری کند. کودک باید یاد بگیرد که یک کیف را با هر وزنی، این‌گونه از زمین بردارد: ابتدا زانوهایش را خم کند و سپس کیف را با هر دو دست برداشته و روی شانه‌هایش قرار دهد.

ـ‌ به کودک آموزش دهید که از همه قسمت‌های کوله‌پشتی استفاده کند و وسایل سنگین‌تر مثل کتاب‌ها را در قسمت وسط کیف بگذارد.

اگر می‌بینید که کودکتان کیفش را درست حمل نمی‌کند به او آموزش داده و مضرات استفاده نادرست از کوله‌پشتی را به او توضیح دهید. اگر کودکتان دچار درد در نواحی کمر، پا و دست شده، بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است.

jamejamonline.ir

پست های مشابه:

  1. انتخاب رژلب مناسب
  2. انتخاب رنگ‌موی مناسب
  3. چطور بالش مناسب خود را انتخاب کنیم؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.