انتقاد یک استاد دانشگاه از استفاده منابع ضعیف و بدون سند در عزاداری‌ها

۳۰ آبان ،

10410-1.jpg

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «نباید در عزاداری و هیات‌های حسینی هدف وسیله را توجیه کند» گفت: استفاده از منابع ضعیف و بدون سند تاریخی در بیان وقایع عاشورا به هیچ وجه درست نیست.

حجت‌الاسلام مجتبی نظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی در تشریح آسیب‌های عزاداری‌های حسینی گفت: آسیب‌هایی که به عزاداری‌های حسینی وارد می باشند دو دسته است، آسیب‌های محتوایی و شکلی.

وی افزود: معرفی یک بعدی امام حسین (ع) و تاکید بر بعد روحانی ایشان از جمله آسیب‌های محتوایی هیات‌هاست، غلو در مراتب امام حسین و بیان جملاتی که با مفاهیم اصیل اسلامی سازگار نیست به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: دروغگویی در اسلام نکوهش شده است و روا نیست در عزاداری‌های حسینی روضه‌خوان و منبری از منابع ضعیف در بیان حقایق عاشورا استفاده کند.

نظری با تاکید بر این‌که «استفاده از بعضی مطالب در مورد امام حسین (ع) و در مورد عزاداری ایشان کار مذمومی است» افزود: برای مثال اینکه امام حسین(ع) از لشکریان باطل خواسته باشد او را نزد یزید ببرند سند تاریخی ندارد یا این‌که عزادار در مورد خودش از مطالبی چون “سگ دربار حسینی‌ام” و غیره استفاده کند با فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: نقل کردن خواب و رویا در مورد امام حسین (ع) که بسیار رواج پیدا کرده است، اصل درستی در نشر معارف ائمه اطهار نیست.

وی با بیان این‌که «در ماه محرم باید محتوای شهادت‌طلبی را در میان جوانان نشر داد» افزود: منبرپردازی به جای شهادت‌طلبی و سوء‌استفاده از جایگاه هیات‌ها و عزاداری‌ها محتوای عرفانی کربلا را از بین می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه آسیب جدی و مهم عزاداری حسینی را جدا کردن انقلاب اسلامی از مفهوم عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: در بعضی هیات‌ها وقتی به انقلاب اسلامی و شهیدان می‌رسند سکوت می‌کنند و این بسیار نارواست، در هیات‌های عزاداری باید شعار مرگ بر ظالم به همراه تصاویر زنان و کودکان غزه و دیگر نقاط تحت ظلم هویدا باشد.

وی افزود: تقدم شکل بر محتوا نیز از دیگر آسیب‌های این حوزه است، هیات‌ها آنقدر که برای علم‌ها و پرچم‌ها و غیره خرج می‌کنند اگر یک درصد آن را به افزایش محتوای عزاداریشان اختصاص دهند، عزاداریشان مورد پذیرش ابا عبدالله الحسین می‌گردد.

وی با بیان این‌که «در اسلام حسینیه مکمل مسجد است» افزود: توجه به واجبات دینی چون نماز در کنار عزاداری امام حسین (ع) نباید مورد غفلت قرار گیرد.

نظری خاطرنشان کرد: منبر منهای معرفت آفت بزرگی است، در چنین مراسم‌هایی فقط به عزاداری صرف پرداخته می‌شود و معارف ائمه اطهار (ع) نشر پیدا نمی‌کند.

وی یادآور شد: باید توجه داشت کوفیان هم محب امام حسین(ع) بودند، ولی در عمل ایشان را تنها گذاشتند، نباید بگذاریم این اندیشه که صرفا گریه را بر امام حسین(ع) کافی می‌داند رواج پیدا کند.

وی از نشر موسیقی‌های غیر مناسب در عزاداری‌ها و هیات‌های حسینی ابراز نگرانی کرد و افزود: استفاده از موسیقی راک و غیره در هیات‌های عزاداری در شان ائمه اطهار(ع) نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.