انتقاد یک نماینده از واریز مابه‌التفاوت قیمت ارز و سکه به جیب دولت/ تورم طغیان کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه بررسی طرح دو فوریت یا اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار داشتند.

دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری به تصویب مجلس رسید.

در آغاز بررسی کلیات این طرح جمشید انصاری از طراحان این طرح طی سخنانی هدف طراحان از ارائه چنین طرحی را جلوگیری از افزایش قیمت حامل های انرژی از سوی دولت طبق تفسیر خود اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس برداشت حقوق که از عبارت ماده یک هدفمندی می‌شود این است که دولت کف قیمت حامل‌های انرژی را می‌تواند ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برای فرآورده‌های نفتی و ۷۵ درصد قیمت صادراتی گاز برای گاز مصرفی تعیین کند.

وی گفت:‌ در حالی که هدف قانون گذار چنین نبوده و منظور از عبارت ۹۰ درصد و ۷۵ درصد برای گاز این نیست که دولت می تواند ۱۰۰ درصد قیمت فوب قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

انصاری مجدداً هدف از ارائه این طرح را رفع ابهامات موجود در قانون مصوب مجلس عنوان کرد و گفت: خودمان در مجلس هشتم این قانون را به تصویب رسانده‌ایم بنابراین اقدامات موجود در آن را باید خومان رفع کنیم. با اصراری که دولت در اجرای مرحله دوم این قانون دارد باید محدوده و چارچوب اقدامات بعدی دولت هم مشخص شود.

احمدی بیغش نماینده شازند در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این باعث تاسف است که به خاطر شنیده‌ها از سوی افراد مختلف در دولت که نظراتی را عنوان کرده‌اند طرحی تهیه شود که در راستای نقض قانونی باشد که در مجلس هشتم آن را به تصویب رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه نیازی به دو فوریت این طرح نیست گفت:‌ در طرح‌های دو فوریتی وقتی برای بررسی کارشناسانه وجود ندارد و بهتر است اگر نمایندگان مطلبی دارند آن را در قالب عادی طی کنند.

احمدی بیغش گفت: ما که تصویب کننده این قانون بودیم به راحتی آن را تغییر می‌دهیم از کجا معلوم که مجلس نهم کل قانون را زیر سوال نبرد. چنین امر مهمی نیازمند اعتماد بین قواست تا مردم هم پشتیبان باشند و کار را براساس حسن اعتماد دنبال کنیم.

قاضی پور: نمی گویم مابه‌التفاوت قیمت دلار و سکه کجا رفت و چقدر به جیب دولت وارد شد

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز طی سخنانی در موافقت با کلیات این طرح گفت: افزایش قیمت‌های تمام شده ناشی از اجرای غلط قانون، صادرات را تسهیل کرده است. ما نگفته بودیم دولت یک شبه قیمت بنزین را ۷۰۰ تومان کند قرار بود در یک دوره ۵ ساله و با شیب ملایم قانون هدفمندی اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: ‌نتیجه اجرای نادرست این قانون این شد که به دامداران و کشاورزان خسارات زیادی وارد شد آیا دولت می‌خواهد تولید را تعطیل کند و همه چیز را وارد کنیم؟ در مدت اجرای این قانون تورم طغیان کرد. حال من نمی گویم مابه‌التفاوت قیمت دلار و سکه کجا رفت و چقدر به جیب دولت وارد شد.

وی خطاب به مردم گفت: اینها می خواهند تولید داخلی را تعطیل و همه چیز را وارد کند اما مجلس نخواهد گذاشت که اینها خزانه را خالی کنند.

به گزارش مهر بررسی کلیات این طرح به دلیل نبود زمان کافی در جلسه امروز مجلس به جلسه بعدی موکول شد و جلسه بعدی مجلس نیز دو هفته آینده و پس از تعطیلی یک هفته ای مجلس شورای اسلامی و برگزاری انتخابات مرحله دوم خواهد بود.

براساس این طرح دو فوریتی و در صورت تصویب نهایی دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی فراتر از مصوبه مجلس شورای اسلامی را نخواهد داشت.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.