انتقال ۷۰ هزار سند دوران مشروطه از بریتانیا به ایران

انتقال ۷۰ هزار سند دوران مشروطه از بریتانیا به ایران

جام جم آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از در اختیار گرفتن ۷۰ هزار سند از آرشیو بریتانیا درباره انقلاب مشروطه ایران و کامل شدن و ارسال پرونده دو اثر «ذخیره خوارزمشاهی» و «۵۰۰ نقشه ایران در زمان صفویه و قاجار» برای ثبت در کمیته حافظه جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار جام جم اسحق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز گذشته مهمان جام‌جم بود و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه با بیژن مقدم مدیر‌مسوول موسسه جام‌جم به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

صلاحی در این دیدار از در اختیار گرفتن ۷۰ هزار سند از آرشیو بریتانیا درباره مشروطه ایران و گسترش نمایندگی‌های کتابخانه ملی در ۲۱ استان دیگر کشور سخن گفت.

او ادامه داد: با راه‌اندازی نمایندگی‌های کتابخانه ملی در مراکز استان ها، اسناد مرتبط با هر منطقه به همان جا منتقل می‌شود و عدالت هم نیست که همه چیز در تهران و مرکز باشد و بر همین اساس هم سعی می‌کنیم حداقل نسخه‌ای از کتاب‌های مربوط به جغرافیای هر استان را در اختیار مراکز استانی مان قرار دهیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور افزود: ما تنها میراث‌دار هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی نیستیم و باید میراث‌ساز هم باشیم و برای رسیدن به این هدف نیاز داریم همراه با مطالعه گذشته و شناسایی توانمندی‌های امروز، یک آینده‌نگری مناسب هم داشته باشیم.

صلاحی همچنین در این دیدار، جام‌جم را روزنامه‌ای دانست که با هوشمندی، از فضای کاذب و جنجالی ژورنالیسم فاصله گرفته است و گفت: برخی روزنامه‌ها با این نگاه که هدف، وسیله را توجیه می‌کند به هر قیمتی حاضرند مخاطبان بیشتری به دست بیاورند و به سمت روزنامه‌نگاری زرد حرکت می‌کنند اما جام‌جم توانسته با فاصله گرفتن از این فضا روزنامه‌ای وزین و پرخواننده باشد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: روزنامه جام‌جم در شرایطی در اواخر دهه ۷۰ کارش را شروع کرد که اوج دورانی بود که برخی به هر حال مدعی ایجاد فضای باز سیاسی و گسترش احزاب و روزنامه‌ها بودند و در آن شرایط به واقع جای روزنامه‌ای مانند جام‌جم خالی بود.

او همچنین به فعالیت‌های انتشاراتی موسسه جام‌جم و کتاب «اسیر در زنجیر دروغ» اشاره کرد و گفت: این کتاب که به گروهک تروریستی منافقین از زبان یک غیرایرانی می‌پردازد، کتابی ارزشمند است و می‌توانیم در کتابخانه ملی جلسه‌ای برای نقد و بررسی این کتاب برپا کنیم.

صلاحی با بیان این که کتابخانه ملی آمادگی لازم برای امضای تفاهم‌نامه و همکاری با موسسه جام‌جم را دارد، گفت: انتشار کتاب به صورت مشترک، برپایی جلسات نقد و بررسی و در اختیار گذاشتن اسناد برای انتشار ویژه نامه‌های مختلف از جمله سرفصل‌های این همکاری متقابل می‌تواند باشد.

بیژن مقدم مدیر مسوول جام‌جم هم در این دیدار با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر گفت: روزنامه جام‌جم روزنامه‌ای است که مخاطبانش را همه مردم و گروه‌های سنی و طبقه‌های مختلف جامعه می‌داند و بر همین اساس هر روز ضمائم و ویژه نامه‌های مختلفی را منتشر می‌کنیم.

مقدم تاکید کرد: ماموریت اصلی ما انتشار روزنامه‌ای فرهنگی ـ اجتماعی است و چه بسا رمز موفقیت «جام‌جم» در طول این سال‌ها همین نکته بوده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.