انحلال “سازمان مدیریت” غیرقانونی نبود/ احتمال ارجاع طرح “احیای سازمان مدیریت” به مجمع

۲۹خردادماه،

احمد توکلی نماینده تهران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در پی تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر احیای “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” گفت: انحلال این سازمان وقتی توسط دولت پیشین انجام شد ما در مرکز پژوهش‌ها موضوع را بررسی کردیم و دیدیم از نظر حقوقی رئیس‌جمهور حق این کار را داشته و انحلال “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” کار غیرقانونی نبوده است.

رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: اما همان موقع بررسی کردیم و دیدیم به لحاظ کارشناسی این کار به مصلحت نیست.

وی افزود: “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” یک مخزن فکر و مرکز قدرت ارزیابی و ارائه کار کارشناسی و علمی شده بود که انحلال آن مضر بود و بدترین ضربه این تصمیم آن بود که نیروهای سازمان مدیریت را منتقل کردند و آن گنجینه فکری و ظرفیت خلاق و قدرت ارزیابی کارشناسی از بین رفت.

توکلی افزود: در نتیجه این کار بودجه‌هایی که بعد از انحلال “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” تهیه شد مشکلات بیشتری داشت و قدرت ارزیابی کارشناسی و نشریاتی که می‌توانستند به بالا بردن سطح کارشناسی کار دولت کمک کنند کاهش یافت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه اظهار داشت: بازگشت به احیای “سازمان برنامه و بودجه” که بنده نیز طرح آن را امضا کرده‌ام ممکن است به لحاظ قانونی با مشکلاتی روبه‌رو شود.

توکلی افزود: ممکن است طبق اصل ۶۰ قانون اساسی که تصریح می‌کند “اعمال قوه مجریه جز در مواردی که در این قانون مستقیما برعهده رهبری گذراده شده از طریق رئیس‌جمهور و وزرا است” و اصل ۱۲۶ قانون اساسی که تصریح می‌کند “رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور را بر عهده دارد و می‌تواند اداره آن‌ها را برعهده دیگری بگذارد”،‌ شورای نگهبان به این طرح ایراد بگیرد و من احتمال می‌دهم که چنین باشد.

نماینده تهران در ادامه به رویکرد دولت منتخب درخصوص احیای “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” گفت: طرح مذکور ربطی به انتخابات نداشت چرا که یکی دو ماه پیش در مجلس مطرح و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شد.

توکلی ادامه داد: ولی الحمدلله رئیس‌جمهور منتخب مردم تصمیم براحیای “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” دارد و یک همگرایی بین دولت منتخب و مجلس وجود دارد و فکر می‌کنم نتیجه مثبت خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در ادامه اظهار داشت: توجه به ساختارهای اجرایی کشور نکته مهمی است که مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر ساختارها درست تشکیل نشود، نتایج درست نخواهد بود یعنی وقتی یک ساختار مناسبی برای اعمال اختیار رئیس‌جمهور نباشد اعمال سلایق پیدا شده و در نتیجه کار بودجه آسیب می‌بیند و به شکلی بی‌انضباطی مالی در زندگی مردم اثرمی‌گذارد.

باشگاه خبرنگاران روز قبل موضوع احیای این سازمان را در قالب گزارش:  “سازمان مدیریت” در یک قدمی احیا + متن طرح “تشکیل سازمان مدیریت” بررسی کرده بود.
انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.