انرژی‌ها “نو” چراغ خانه‌های “سنتی” را روشن می‌کند

260-4.jpg

با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، استقبال از انرژی‌های نو نیز بیشتر می‌شود. وزارت نیرو با تقبل هزینه، تا به حال برق ۳۰۰ خانوار در روستاها را از طریق انرژی فتوولتاییک (یکی از سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی) تامین کرده است.

رییس سازمان انرژی های نو در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب فوق و با اشاره به تاثیر تاخیر اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها بر توسعه و به کارگیری انرژی‌های نو اظهار کرد: هر چه زودتر این قانون اجرا شود، توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر و حضور بخش خصوصی بهتر می‌شود. در حال حاضر برای تحقق این هدف باید صبر کنیم، چرا که شاید بر اساس اولویت‌هایی نتوان گام دوم را اجرا کرد اما اگر این اتفاق بیافتد، قطعا به نفع ما خواهد بود.

محاسبه قیمت خرید برق تجدیدپذیر

یوسف آرمودلی همچنین درباره قیمت تضمینی خرید برق گفت: قیمت تضمینی خرید برق تجدیدپذیر با توجه به بند “ب” ماده ۱۳۳ قانون اصلاح الگوی مصرف بر اساس فرمولی که در شورای اقتصاد تصویب شده است و بر اساس قیمت سوخت صرفه‌جویی شده به علاوه قیمت تولید برق با درنظرگرفتن قیمت محیط زیست محاسبه می‌شود؛ بر این اساس قیمت خرید برق تجدیدپذیر بالا می‌رود.

وی با اشاره به استقبال شرکت‌های بخش خصوصی برای مشارکت در طرح استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق اظهار کرد: تا به حال به ظرفیت تولید ۱۲ هزار مگاوات به بخش خصوصی مجوز داده شده است.

رییس سازمان انرژی های نو با اشاره به مشکلات موجود در راه توسعه استفاده از انرژی‌های نو گفت: متاسفانه بانک‌ها نتوانستند به اندازه کافی به بخش خصوصی وام بدهند؛ امیدواریم این مسئله حل شود تا بخش خصوصی بتواند فعال شود.

فاصله بالای قیمت انرژی نو و فسیلی

آرمودلی در ادامه با اشاره به لزوم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خرید برق تصریح کرد: درحال حاضر قیمت خرید برق تولیدی از انرژی‌های نو ۱۳۰ تومان است درحالی که نرخ برق تولیدی از انرژی‌های فسیلی ۴۰ – ۵۰ تومان است بنابراین فاصله قیمتی بالایی وجود دارد.

وی ادامه داد: تا به حال دولت برای فعالیت‌های پایلوت بودجه گذاشته است؛ قرار است که از بودجه عمومی مابه‌التفاوت پرداخت شود اما تا به حال این کار صورت نگرفته است.

رییس سازمان انرژی های نو در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر مشکل بودجه وجود دارد، تاکید کرد: قطعا هست، باید مابه‌التفاوت قیمت را تامین کنیم. تا به حال به خاطر مشکلات نقدینگی بودجه نتوانستیم کمک بگیریم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.