انواع مشکلات بارداری کم نیست!

گردآوری شده توسط گروه خانواده ممتاز نیوز

مجله اینترنتی برترین ها

برترین ها: زنان پس از باردار شدن نیز ممکن است دچار بیماری ها یا مشکلاتی شوند که منجر به مرگ، سقط یا بیماری جنین می شوند. ما در این مطلب به طور گذرا به انواع مشکلات بارداری در زنان نگاهی می اندازیم و در آینده به مرور هر کدام از آنها را مبسوط برایتان شرح خواهیم داد.

البته همه اینها موارد استنثنا می باشند و بیشتر زنان بارداری بدون مشکل و سالمی را پشت سر می گذارند و فرزند سالمی هم به دنیا می آورند. اما باید آگاه باشید بعضی مشکلات، ناگهانی و بدون هیچ نشانه خاصی پدیدار می شوند و آگاهی از انواع آنها خالی از لطف نیست.

•    مشکلات بارداری در زنانی که در سنین بالا باردار می شوند

در چندین سال قبل گرایش بسیاری برای دیر باردار شدن میان زنان به وجود آمده است. اما دیر بچه‌دار شدن مشکلات خاص خود را دارد و یکی از رایج ترین آنها، تشکیل و حفظ جنین در رحم مادر است. خوشبختانه مراقبت های بارداری برای همه سنین مشترک است اما زنان بالای ۳۵ سال مشکلاتی را تجربه می کنند که دیگر زنان ندارند. در این سن احتمال تخمک گذاری بسیار پایین است. یا حتی ممکن است رحم نتواند جنین را در خود رشد دهد و سقط و مرده‌زایی در بین این زنان شایع است.

•    مشکلات بارداری در زنانی که در سنین پایین باردار می شوند

این نوع بارداری نیز همچون مورد بالا مملو از خطرات و مشکلات است. بارداری برای نوجوان ها لطمه های روحی و جسمی بسیاری برای آنها به همراه دارد. از جمله مشکلات جسمی باید به پایین بودن وزن نوزاد اشاره کرد. نوزاد مادر نوجوان بیشتر از دیگر مادرها در معرض انواع بیماری های خطرناک قرار دارند.

•    زایمان زودرس

حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد از زایمان های اخیر، زایمان زودرس می باشند که اصولا بین هفته های ۲۰ و ۳۶ بارداری رخ می دهند. این نوع زایمان هابرای کودک خطرات بسیاری به همراه دارد زیرا ممکن است نتواند در خارج از رحم به رشد خود ادامه دهد. البته پیشرفت علم و داروهای تازه سبب شده اند تا امروزه کودک را با مراقبت های بسیار زنده و سالم نگهدارند.

•    زایمان پس از موعد

اگر دو هفته از موعد زایمان کودک قبل و او هنوز به دنیا نیامده است، احتمال دارد که در خطر سوءتغذیه یا حتی سینه پهلو قرار داشته باشد. این نوع بارداری برای مادر ضرری ندارد بلکه این کودک است که سلامتش در خطر می افتد. این وظیفه پزشک است که این موارد را تشخیص دهد و کودک را از رحم خارج کند.

بارداری خارج از رحم

در این نوع بارداری، تخمک به جای رحم در جاهای دیگر همچون لوله رحم، تخمدان یا گردن رحم رشد می کند که خطرات بسیاری برای مادر به همراه دارد. اگر بارداری خارج از رحم به موقع تشخیص داده نشود، مادر دچار درد و خونریزی بسیار شدید در ناحیه شکم و زیر آن می گردد و ممکن است در اثر آن جان خود را از دست بدهد. البته امروزه دستگاه های پیشرفته ای برای تشخیص این نوع بارداری وجود دارند و مرگ زنان در نتیجه بارداری خارج از رحم بسیار پایین است.

•    مرده‌زایی

مرده‌زایی از نامش پیداست؛ مرگ جنین داخل رحم و پیش از تولد را مرده‌زایی می گویند. البته احتمال این مشکل بسیار کمتر از سال های قبل است. اما به طور کل ریشه کن نشده است و هنگامی رخ می دهد که تغذیه جنین از طریف جفت قطع می گردد.

•    سقط جنین

حدود ۱۵ درصد از بارداری ها به سقط منجر می شوند. پزشک بعضی از زنان برای جلوگیری از سقط جنین، به آنها استراحت مطلق می دهند و این مشکل تقریبا هیچ راهکار دیگری غیر از این ندارد. در مطالب آینده به طور کامل در این مورد و دلایل و درمان آن برایتان توضیح خواهیم داد.

•    چندقلو زایی

دوقلو شدن فرزندان شاید برای مادر جالب و هیجان‌انگیز باشد اما احتمال خطر سلامتی کودکان نیز بسیار است. یکی از رایج ترین خطرات چندقلو زایی، زایمان پیش از موعد یا زایمان از طرف پا (به جای سر) نوزاد است. سبب چندقلو شدن فرزندان بعضی از خانم ها هنوز معلوم نیست.

•    عوارض و مشکلات جفت

خانم ها در طول بارداری نباید به هیچ وجه خونریزی واژینال داشته باشد و اگر این طور شد، احتمال دارد که جفت از رحم جدا شده باشد. این اتفاق اصولا زمانی روی می دهد که جفت رفتار معمول و نرمالی ندارد و معمولا به جراحی سزارین منتهی می گردد.

•    عمل سزارین

حدود ۳۰ درصد زنان آمریکایی از طریق سزارین فرزند خود را متولد می کنند. این کار دلایل مختلفی دارد اما مهم ترین آنها سلامت مادر و فرزند است. اما متاسفانه در ایران سزارین را یک افتخار می دانند و چون برای زایمان خود پول بیشتری می دهند فکر می کنند کار درستی انجام می کنند. اما همه دنیا تاکید بسیاری بر زایمان طبیعی دارد و امیدواریم زنان ایرانی نیز بدانند که سزارین فقط هنگام بروز مشکل باید انجام شود.

نقص از تولد

این نقص می تواند در سر، صورت، چشم، دهان، دست و حتی ارگان های داخلی ایجاد شود. البته بعضی از این موارد قابل درمان و برطرف شده می باشند اما بعضی دیگر شدید می باشند و ممکن است همه عمر با کودک همراه باشند. از جمله باید به پای چنبری یا شکاف ستون فقرات اشاره کرد.

مغایرت Rh

اگر مادر و فرزند خون یکسانی نداشته باشند، ممکن است مشکلات پیچیده ای برای جنین به وجود بیاید. حتی اگر مادر در آینده دوباره باردار شود نیز این مشکل دوباره بروز خواهد کرد. نوع اِرهاش خون مادر تاثیرات بسیاری در سلامت جنین دارد.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.