اوج بارش شهابی، در آسمان ۳۰ مهر

دانش > فضا
دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به جزئیات بارش شهابی اسدی در شامگاه فردا ۳۰ مهرماه، گفت: این بارش شهابی از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و فردا ۳۰ مهرماه به اوج بارش می‌رسد

دبیر انجمن نجوم اهواز، فعالیت بارش شهابی جباری را از روز ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان ماه ذکر کرد و اظهار داشت: این بارش فردا ۳۰ مهرماه به اوج خود می‌رسد به گونه‌ای که تعداد شهاب‌هایی که در هر ساعت قابل مشاهده است (ZHR) به ۳۰ شهاب در هر ساعت می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت رصد این پدیده زیبای نجومی در شامگاه فردا بسیار مناسب است، در این زمینه توضیح داد: در شامگاه فردا ۳۰ مهر، ماه در آسمان نیست از این رو می‌توان شهاب‌های پر نور این بارش را مشاهده کرد.

جعفری زاده از نزدیکی سیاره مشتری به کانون بارش خبر داد و یادآور شد: در شامگاه فردا یکشنبه سیاره مشتری نیز در کنار کانون بارش شهابی جباری خواهد بود که منظره دیدنی را پدید خواهد آورد.

وی با اشاره به میزان سرعت بارش خاطرنشان کرد: میانگین سرعت شهاب‌های این بارش نسبت به کره زمین در اوقات اوج بارش حدود ۶۶٫۲ کیلومتر بر ثانیه است. این بارش را می‌توان کمی پس از غروب خورشید مشاهده کرد.

این ستاره شناس همچنین از ۲ بارش شهابی دیگر در آبان و آذر ماه خبر داد و اضافه کرد: پس از پایان بارش شهابی جباری، در روز ۲۴ آبان ماه بارش شهابی اسدی را شاهد خواهیم بود.

وی منشا این بارش را دنباله داری به نام “سویفت-تاتل” (Swift-Tuttle) دانست که حدود ۱۳۰ سال یک بار حرکت، مدار خورشید را کامل می‌کند و اظهار داشت: در بهترین شرایط رصدی تعداد شهاب‌ها بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ شهاب است که تاکنون به ندرت تعداد این بارش‌ها به ۲۰۰ رسیده است.

جعفری زاده بارش شهابی جوزایی را از دیگر بارش‌های  شهابی‌ در سال جاری ذکر کرد و گفت: این بارش در آذرماه سال جاری است و منشا “دنباله دار” ندارد بلکه منشا بارش جوزایی یک سیارک با نام “فایتون ۳۲۰۰” است که در سال ۱۹۹۸ کشف شد. بارش شهابی جوزایی در صورت فلکی جوزا از باقی مانده این سیارک ایجاد می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.