بارش شهابی ثوری در آسمان امشب

۲۳ آبان ،

بارش شهابی ثوری در آسمان امشب

بارش شهابی ثوری امشب در همه نقاط جهان قابل رویت است.

به گزارش تفسیری راسخون به نقل ازممتازنیوز، از امشب و به مدت ۲ ماه آسمان صحنه بارش شهاب ها خواهد بود که با بارش شهابی ثوری یا Taurid آغاز می گردد.

این بارش شهابی بلافاصله پس از نیمه شب آغاز شده و اگرچه با ۱۰ شهاب در ساعت آغاز خواهد شد، اما به عنوان به عنوان سرآغاز دوره شهابی مهم است.

بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دارِ انکه با جو زمین پدید می‌آید. از آن‌جا که نقطهٔ نورباران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال‌ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیدند؛ که این نام تا به امروز باقی است.

این بارش شهابی در روز ۲۷ آبان ماه با آغاز بارش شهابی اسدی یا Leonid ادامه خواهد یافت.

سرعت شهاب های این بارش شهابی بسیار بسیار و در حدود ۶۴ کیلومتر در هر ثانیه بوده و ستوت دود بر جای خواهد گذاشت.

بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی است که معمولاً هر ساله در فصل پائیز روی می‌دهد، و کانون بارش آن در صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد. این بارش در شب‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود. دنباله دار تمپل – تاتل با دوره تناوب ۳/۳۳ سال منشاء بارش شهابی اسدی است. شهابهای اسدی از سریعترین شهابها می باشند و به همین سبب اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.

همچنین روز ۲۳ آذر ماه نیز بارش شهابی مهم دیگری اتفاق خواهد افتاد.
این بارش شهابی معروف به گامینید یاGeminids بوده و در ساعات پس از نیمه شب ۲۲ تا ۲۴ آذر ماه قابل ملاحظه خواهد بود.این بارش شهابی نیز در همه نقاط دیده می گردد.این بارش با ۵۰ شهاب در هر ساعت اتفاق می افتد.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.