اولویت‌های نظام درمانی کشور در سال ۹۲

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت – آرش نهاوندی:
دکتر محمدحسن طریقت منفرد از روز یکشنبه با گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به‌طور رسمی فعالیت خود را در مقام وزیر بهداشت آغاز کرد.

اما وزیر بهداشت برای اداره مهم‌ترین نهاد حوزه سلامت در کشور با چالش‌های بسیار جدی روبه‌روست؛ به گفته عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بالابودن سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت، سهم سلامت از تولید ناخالص ملی و بالا بودن هزینه بهداشت و درمان، از مهم‌ترین شاخص‌های این حوزه است که بی‌توجهی مسئولان به این موضوعات موجب افت جایگاه نظام سلامت در کشور شده است.

برای پی بردن به این مسئله که وزیر بهداشت جدید باید برای برطرف کردن چالش‌های موجود در وزارتخانه‌اش چه اولویت‌هایی را مد نظر قرار دهد، با دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سیامک مره‌صدق عضو دیگر این کمیسیون و دکتر محمدمهدی گلمکانی دبیر هیأت مدیره نظام پزشکی تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توضیح اینکه وزیر جدید بهداشت چه اولویت‌هایی را باید مدنظر قرار دهد، گفت: نخستین کاری که وزیر جدید بهداشت باید انجام دهد، تنظیم یک بودجه واقعی برای بخش سلامت است. این بودجه باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که وزارت بهداشت در تخصیص آن به بخش‌های مختلف حوزه سلامت دچار مشکل نشود.

درواقع بر مبنای آن تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی کاملا باید مشخص و نرخ قیمت‌ها واقعی شود. دوم تعیین تعرفه‌هاست تا حدی که هم وزارتخانه و هم بیمارستان‌ها بتوانند کار خود را به نحو مطلوب انجام دهند و مردم نیز دچار مشکل نشوند. سومین و مهم‌ترین اولویت نیز این است که وزیر جدید و تیم همکاران و مدیران وی در وزارت بهداشت باید در مناطقی که بستر اجرای طرح پزشک خانواده مهیاست آن را اجرا کنند.

دکتر فتاحی در ادامه با اشاره به رواج پدیده زیرمیزی گفت: وزیر بهداشت همچنین باید به واقعیات موجود توجه کامل داشته باشد و بر این اساس باید مبارزه با زیرمیزی‌ها را در زمره اولویت‌های کاری خود قرار دهد. متأسفانه رسمی به‌طور نانوشته در حوزه بهداشت رایج شده که بر مبنای آن در بیمارستان‌های دولتی از بیماران و متقاضیان که اغلب نیز فقیر هستند علاوه بر تعرفه‌ها پولی تحت عنوان زیرمیزی دریافت می‌کنند. بنابراین وزیر بهداشت وظیفه دارد با این پدیده مبارزه کند.

او به این مسئله نیز اشاره کرد که از وزارت بهداشت انتظار می‌رود بیمه‌ها را ساماندهی کند. فتاحی در این باره گفت: یکی از مسائل دیگری که باید حتما به آن پرداخته شود تجمیع بیمه‌هاست، بر این اساس باید تلاش‌هایی صورت گیرد که بیمه‌ها زیر چتر سلامت ایرانیان تجمیع شوند. این بیمه باید تمامی هزینه‌های درمان یک بیمار را پوشش دهد. یکی دیگر از اولویت‌ها توزیع داروی باکیفیت در سراسر کشور و جلوگیری از توزیع داروهای بی‌کیفیت و تقلبی است. مردم نباید در این رابطه احساس ناامنی کنند.

دکتر سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره اولویت‌هایی که وزیر بهداشت جدید باید جهت سامان‌دادن به حوزه سلامت انجام دهد، گفت: به‌نظر می‌رسد اولویت اول باید اجرای طرح پزشک خانواده باشد. راه‌اندازی صندوق‌های بیمه همگانی نیز از دیگر اولویت‌های کاری است که وزیر بهداشت باید به آن توجه داشته باشد. پیگیری اجرای طرح تمام وقت کردن پزشکان در بخش دولتی نیز می‌تواند از طرح‌های مهمی باشد که وزیر آینده باید آن را مد نظر قرار دهد. به‌طور کلی می‌توان گفت وزیر آینده بهداشت باید جهت تحقق عدالت در حوزه سلامت گام‌های عملی بردارد.

دکتر محمدمهدی گلمکانی دبیر هیأت مدیره نظام پزشکی تهران نیز درباره اولویت‌هایی که وزیر جدید بهداشت باید به آن توجه داشته باشد، گفت: به‌نظر می‌رسد که نخستین اولویت وی باید توجه به بحث اعتبارات تخصیص داده شده برای حوزه سلامت باشد. در حال حاضرسرانه درمان در کشور مبلغ قابل توجهی نیست و از این لحاظ مردم دچار مضیقه هستند.

بنابراین باید با اجرای یک برنامه کوتاه‌مدت در وزارت بهداشت میزان اعتبارات در حوزه سلامت به‌طور منطقی افزایش یابد. این مسئله می‌تواند باعث کاهش دغدغه تامین هزینه‌های درمان در مردم شود. دکتر گلمکانی با اشاره به اینکه حوزه سلامت در بودجه کل کشور در ردیف اولویت‌‍‌های اول قرار ندارد، گفت: در برنامه دراز مدت وزیر بهداشت جدید باید جهت ارتقای حوزه سلامت در بودجه کل کشور بکوشد، این به آن معناست که حوزه بهداشت و درمان را در زمره اولویت‌های اصلی بودجه قرار دهد.

وزیر بهداشت می‌تواند این هدف را با رایزنی با بخش‌های مختلف محقق کند. امروزه حوزه سلامت از نظر اولویت و ردیف بودجه‌ای از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. باید در هیأت دولت توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شود تا بتوانیم با توجه واقعی به حوزه بهداشت و درمان به توسعه پایدار واقعی برسیم.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.