ایرانمنش خبر داد: معرفی و تقدیر از ۱۵ استاد نمونه کشور در هفته معلم

خبرگزاری آریا- رییس هیات امنا و هیات ممیزه وزارت علوم ازمراسم معرفی و تقدیر از ۱۵ استاد نمونه کشور در هفته معلم خبر داد.
به گزارش خبرنگار علمی آموزشی آریا، مهدی ایرانمنش رییس هیات امنا و هیات ممیزه وزارت علوم صبح امروز درجمع خبرنگاران  با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر ازاساتید نمونه کشوری در هفته معلم، گفت: حدود ۱۵ نفرازاساتید دانشگاه‌ها در این مراسم تقدیر می‌شوند.

شاخصهای استاد نمونه اعلام شد

وی با اشاره به شاخص‌های استاد نمونه، اظهار کرد: اساتید نمونه باید عضو هیات علمی نمونه دانشگاه باشند که عضو هیات علمی بودن به منظور مرتبه استادی داشتن نیست.
وی در ادامه در خصوص رتبه بندی اساتید تصریح کرد: برای رتبه استادی حداقل ۲۱۰ امتیاز، دانشیار ۱۸۵ امتیاز، استادیار ۱۶۵ امتیاز و مربی ۱۵۰ امتیاز در نظر گرفته شده است.
ایرانمنش با بیان اینکه اساتید متقاضی در کمیسیون تخصصی عضو هیات ممیزه ارزیابی می‌شوند، گفت: این افراد سپس به تایید هیات تخصصی اعم از رییس دانشگاه، معاون فرهنگی، معاون آموزشی، مدیر دانشکده، رییس گروه و دو نفر از اعضای هیات ممیزه می‌رسند.

به ازای هر ۱۰۰ استاد حداقل یک نفر و حداکثر ۴ نفر معرفی می شوند

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها به ازای هر ۱۰۰ عضو هیات علمی می‌توانند حداقل یک نفر و حداکثر ۴ نفر را معرفی کنند، گفت: اگر دانشگاهی عضو هیات علمی ندارد به ما اطلاع دهد.
رییس هیات امنا وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید اعضای هیات علمی را از برگزاری مراسم اساتید نمونه کشوری باخبر کنند، گفت:‌ اگر عضو هیات علمی باخبر نشد خودش فرم‌ها را پر کند و برای وزارت علوم ارسال کند.
وی با اشاره به بررسی فرم‌های ارسالی در وزارتخانه در کمیسیون انتخاب عضو هیات علمی نمونه، گفت: این کمیسیون متشکل از معاون آموزشی، معاون فرهنگی، معاون پژوهشی، رییس هیات امنا، مدیر کل دفتر وزارت علوم، دو نفر از اعضای هیات ممیزه و دو نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از اساتید نمونه کشوری گفت: مطابق سالهای گذشته روند انتخاب اساتید نمونه از حدود آذر ماه آغاز می‌شود و پس از ارسال دستور العمل به دانشگاه‌ها و پر کردن فرم‌های لازم توسط اساتید، به وزارت علوم ارسال و پس از تایید وزیر علوم، به رییس جمهور ارائه می‌شود.

۲۷ آیتم در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، اجرایی و پژوهشی لحاظ شد

وی با بیان اینکه در فرم‌های اساتید نمونه ۲۷ آیتم در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، اجرایی و پژوهشی در نظر گرفته شده است، گفت: از شاخص‌های حوزه آموزشی می‌توان به کیفیت و پویایی تدریس، بهره‌گیری از روشهای مطلوب تدریس و استفاده مناسب از فناوریهای آموزشی، مدیریت مطلوب کلاس‌ها و هدایت مستمر فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای دانشجویی اشاره کرد. ایرانمنش با اشاره به انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی، تولید و بومی سازی دانش و دانش افزایی تخصصی به عنوان شاخص‌های فعالیت‌های پژوهشی هراستان گفت: همچنین در حوزه فرهنگی پایبندی به ارزش‌های دینی و فرهنگی، متعلق بودن به اخلاق دینی و اسلامی، ترغیب و تقویت خودباوری علمی و فرهنگی دانشجویان و مشارکت در طرح‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد. وی در ادامه با اشاره به اموراجرایی اساتید نمونه کشوری گفت:‌ این اساتید باید حضور فعال و تمام وقت در دانشگاه‌ها داشته باشند همچنین در فعالیت‌های اجرایی نیز باید مشارکت داشته باشند.
وی در پایان با بیان این مطلب که بزرگداشت هفته آموزش سالها در دانشگاه‌ها مغفول مانده است، گفت: از امسال این هفته را در دانشگاهها گرامی می‌داریم.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.